22 november 2018

Eagle Commerce is een feit

We zijn live! Eagle Commerce heeft zijn eigen website en die heb ik zelf gebouwd met het idee: kan ik dit helemaal online regelen, inclusief logo, huisstijl en content (beeld en tekst) zonder tussenkomst van derden. En ja dat kan.

Eagle Commerce is een feit.

Het ontstaan van Eagle Commerce vloeit voort uit een passie voor digitaal en online die ik al vroeg had. In de 24 jaar Koelstra was ik al gefascineerd door de eerste stand-alone computer die veiligheidshalve nergens mee verbonden was, waar de eerste e-mails op binnen kwamen. De fax die op afstand een kopie uitspuugde. We stonden er met zijn allen naar te kijken. Mensen van mijn generatie herinneren zich de inbeltoon wel voor verbinding met het internet en dat je dan even niet tegelijkertijd kon bellen, de eerste browsers en ga zo maar door.

De Nokia 6310, Blackberry voor de fans, de eerste SMS en de eerste online aankoop. Google bracht opeens de wereld binnen en hele industrieën werden verstoord door bijvoorbeeld The Pirate Bay en LimeWire. Fascinerend vond ik dat altijd al. Praten en 'connecten' met bekenden en vreemden via ICQ, MSN en Hyves. En what is yet to come. AI, robotisering, digitalisering, blockchain, 3D-printing, Internet of Things, het heeft grote impact op ons en kan disruptief zijn.

Het disruptieve heeft voor mij wel 2 kanten. In veel gevallen kan het in ons voordeel werken maar het kan ook door de snelheid en toegankelijkheid nadelig zijn in de vorm van hacking, criminaliteit, verkeerde bedoelingen, het dark web en privacy issues om er maar een paar actuele te noemen. Op zich niets nieuws maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat je 18 moet zijn om je rijbewijs te halen maar dat iedereen via de digitale weg de recepten voor GHB kan vinden, dat je de gebruiksaanwijzing kunt vinden hoe je een semtex bom moet maken en dat porno toegankelijk is vanaf de leeftijd dat je sex in de zoekbalk van Google weet in te toetsen of kunt uitspreken (Siri). Gemakshalve laat ik de zoekresultaten voor je allereerste spreekbeurt over poesjes even achterwege. Totstandkoming van regelgeving is langzaam maar loopt keihard achter de feiten aan. Ouders zijn de online gedragspolitie geworden voor hun kinderen door middel van instellingen van je apparaten en andere klungelige oplossingen.

Fascinerend van digitaal vind ik vooral het bereik, de schaalbaarheid en de impact en daar wilde ik mee verder. In 2015 heb ik het merk Koelstra verkocht. In de laatste jaren, voorafgaande aan de verkoop, heb ik zonder dat iemand dat wist de online aanwezigheid van Koelstra gerealiseerd. In die tijd was het zo dat wanneer je als fabrikant je eigen producten online ging verkopen je keihard in conflict raakte met de gevestigde grossiers en retailers. Dat noemde ze dan kanaalconflict. Ik noemde dat gebrek aan visie en trok mijn eigen pad met een simpele maar krachtige doelstelling: iedereen in Europa moet binnen 7 dagen een product van Koelstra in gebruik kunnen hebben. Punt! (Let wel: we spreken over 10 jaar geleden, inmiddels zou dat natuurlijk veel sneller kunnen). Met die doelstelling heb ik een cross-border shop gebouwd voor Koelstra inclusief fulfilment (voorraad, verzenden én retourneren) in 3 talen voor alle consumenten in vrijwel alle landen in West-Europa. Dus van Noorwegen tot Portugal en van Tsjechië tot Verenigd Koninkrijk en alles er tussenin. Eerst in Magento community en later gemigreerd naar Magento Enterprise (dat heet nu Commerce en is de betaalde versie). Terwijl iedereen in de branche mij kende als 'Mister Buggy' en eigenaar van Koelstra en niet wisten van mijn online passie (ze hadden het kunnen weten door eens een vraag te stellen), koos ik de dag voor livegang. Google Ads geregeld, Social media ingericht want ja we wilden ook zelf met onze klanten kunnen praten en je snapt wel waarom. Gevolg livegang: iedereen in West-Europa kon ineens binnen 7 dagen een Koelstra product in huis hebben. Nog een gevolg: ik heb nog nooit in zo'n korte tijd alle hoofdkantoren van onze afnemers in heel Europa gezien als in de eerste maanden na livegang! Waar wij dan mee bezig waren? Nou met de toekomst.

Een snel groeiend internationaal platform was geboren. Stellig verdedigde ik de voordelen van het platform aan retailers, grossier, agenten en importeurs totdat ik besefte dat dit veel moeite koste en zij in die tijd van de bankencrisis en economisch zware tijden hier geen gehoor aan wilden geven. Marketingmanagers werden vervangen door bedrijfseconomische managers en directies werden eendagsvliegen, bezig met de waan van de dag en de waan van de investeerders. Ondertussen veranderde de wereld keihard en een ieder kent wel voorbeelden van slapende honden (V&D, Blokker etc..). Koelstra was zijn tijd vooruit in zijn branche, wij waren op Bugaboo na, die een maand eerder hetzelfde deed, de eerste fabrikant die online zijn producten ging verkopen, en ik baal daar nog steeds van, want ik wilde de eerste zijn, maar goed. Eerlijk is eerlijk, de USA was mijn voorbeeld voor e-commerce en daar zag ik Bugaboo al enige tijd actief. Dat maakt iets goed. Terwijl die crisis managers bezig waren betaaltermijnen op te rekken naar tot wel 90 dagen einde der maand zag ik online gewoon vooruitbetaling voor uiteindelijk hetzelfde product. Hé dat is nogal een verschil qua financiering. En de klant merkt het niet, die is koning. De USA was mijn voorbeeld en later ook China en Estland. Ik zal je alle overwegingen voor de verkoop van Koelstra hier besparen maar de levenscyclus van het merk moest omgebogen worden! De verkoop van het merk is in 2015 gerealiseerd.

Ondertussen begrijp je wel, dat zonder dat veel mensen dat wisten, ik al heel lang in het e-commerce wereldje mee ga. Na de verkoop van Koelstra had ik snel mijn 'mind up' gemaakt en wist het zeker. Ik ga door in e-commerce, online, digitaal en what is to come. Voel me daar goed, het is een snelle wereld met veel jonge mensen. Onsamenhangend soms, soms grappig, en soms te simpel en soms erg geavanceerd en complex maar voor mij fascinerend, dynamisch en aantrekkelijk. Dus de focus op een complete switch van mijn professionele leven. Geweldig.

"WE CREATE FOCUS dekt de lading"
- Jan Arend Koelstra, oprichter en eigenaar van Eagle Commerce

Keuze gemaakt en binnen 3 maanden na de verkoop van Koelstra de eerste opdracht binnen en dat liep snel uit de hand naar meerdere opdrachten. Ik moest er iets mee. Mijn rode draad in een professionele vorm. Drie dingen kwamen boven drijven als belangrijkste factoren: vrijheid, schaalbaarheid en focus. Zo is in 2017 Eagle Commerce ontstaan. Vrijheid staat voor mij gelijk aan creativiteit, schaalbaarheid aan bereik en focus aan het realiseren van wensen en doelen. Deze mooie mix heeft geleid tot mijn professionele plek die met deze elementen een website verdient. Zelf gebouwd en nu online! Bedankt voor je aandacht.

Bekijk hier de website van Eagle Commerce

NB, Ik kan een boek schrijven over Koelstra als fabrikant en ontwikkelaar van babyproducten waarbij het volgende hoofdstuk digitaal is met focus op online: Eagle Commerce is een feit!

1 opmerking: