Doorgaan naar hoofdcontent

Eagle Commerce is een feit

We zijn live! Eagle Commerce heeft zijn eigen website en die heb ik zelf gebouwd met het idee: kan ik dit helemaal online regelen, inclusief logo, huisstijl en content (beeld en tekst) zonder tussenkomst van derden. En ja dat kan.

Eagle Commerce is een feit.

Het ontstaan van Eagle Commerce vloeit voort uit een passie voor digitaal en online die ik al vroeg had. In de 24 jaar Koelstra was ik al gefascineerd door de eerste stand-alone computer die veiligheidshalve nergens mee verbonden was, waar de eerste e-mails op binnen kwamen. De fax die op afstand een kopie uitspuugde. We stonden er met zijn allen naar te kijken. Mensen van mijn generatie herinneren zich de inbeltoon wel voor verbinding met het internet en dat je dan even niet tegelijkertijd kon bellen, de eerste browsers en ga zo maar door.

De Nokia 6310, Blackberry voor de fans, de eerste SMS en de eerste online aankoop. Google bracht opeens de wereld binnen en hele industrieën werden verstoord door bijvoorbeeld The Pirate Bay en LimeWire. Fascinerend vond ik dat altijd al. Praten en 'connecten' met bekenden en vreemden via ICQ, MSN en Hyves. En what is yet to come. AI, robotisering, digitalisering, blockchain, 3D-printing, Internet of Things, het heeft grote impact op ons en kan disruptief zijn.

Het disruptieve heeft voor mij wel 2 kanten. In veel gevallen kan het in ons voordeel werken maar het kan ook door de snelheid en toegankelijkheid nadelig zijn in de vorm van hacking, criminaliteit, verkeerde bedoelingen, het dark web en privacy issues om er maar een paar actuele te noemen. Op zich niets nieuws maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat je 18 moet zijn om je rijbewijs te halen maar dat iedereen via de digitale weg de recepten voor GHB kan vinden, dat je de gebruiksaanwijzing kunt vinden hoe je een semtex bom moet maken en dat porno toegankelijk is vanaf de leeftijd dat je sex in de zoekbalk van Google weet in te toetsen of kunt uitspreken (Siri). Gemakshalve laat ik de zoekresultaten voor je allereerste spreekbeurt over poesjes even achterwege. Totstandkoming van regelgeving is langzaam maar loopt keihard achter de feiten aan. Ouders zijn de online gedragspolitie geworden voor hun kinderen door middel van instellingen van je apparaten en andere klungelige oplossingen.

Fascinerend van digitaal vind ik vooral het bereik, de schaalbaarheid en de impact en daar wilde ik mee verder. In 2015 heb ik het merk Koelstra verkocht. In de laatste jaren, voorafgaande aan de verkoop, heb ik zonder dat iemand dat wist de online aanwezigheid van Koelstra gerealiseerd. In die tijd was het zo dat wanneer je als fabrikant je eigen producten online ging verkopen je keihard in conflict raakte met de gevestigde grossiers en retailers. Dat noemde ze dan kanaalconflict. Ik noemde dat gebrek aan visie en trok mijn eigen pad met een simpele maar krachtige doelstelling: iedereen in Europa moet binnen 7 dagen een product van Koelstra in gebruik kunnen hebben. Punt! (Let wel: we spreken over 10 jaar geleden, inmiddels zou dat natuurlijk veel sneller kunnen). Met die doelstelling heb ik een cross-border shop gebouwd voor Koelstra inclusief fulfilment (voorraad, verzenden én retourneren) in 3 talen voor alle consumenten in vrijwel alle landen in West-Europa. Dus van Noorwegen tot Portugal en van Tsjechië tot Verenigd Koninkrijk en alles er tussenin. Eerst in Magento community en later gemigreerd naar Magento Enterprise (dat heet nu Commerce en is de betaalde versie). Terwijl iedereen in de branche mij kende als 'Mister Buggy' en eigenaar van Koelstra en niet wisten van mijn online passie (ze hadden het kunnen weten door eens een vraag te stellen), koos ik de dag voor livegang. Google Ads geregeld, Social media ingericht want ja we wilden ook zelf met onze klanten kunnen praten en je snapt wel waarom. Gevolg livegang: iedereen in West-Europa kon ineens binnen 7 dagen een Koelstra product in huis hebben. Nog een gevolg: ik heb nog nooit in zo'n korte tijd alle hoofdkantoren van onze afnemers in heel Europa gezien als in de eerste maanden na livegang! Waar wij dan mee bezig waren? Nou met de toekomst.

Een snel groeiend internationaal platform was geboren. Stellig verdedigde ik de voordelen van het platform aan retailers, grossier, agenten en importeurs totdat ik besefte dat dit veel moeite koste en zij in die tijd van de bankencrisis en economisch zware tijden hier geen gehoor aan wilden geven. Marketingmanagers werden vervangen door bedrijfseconomische managers en directies werden eendagsvliegen, bezig met de waan van de dag en de waan van de investeerders. Ondertussen veranderde de wereld keihard en een ieder kent wel voorbeelden van slapende honden (V&D, Blokker etc..). Koelstra was zijn tijd vooruit in zijn branche, wij waren op Bugaboo na, die een maand eerder hetzelfde deed, de eerste fabrikant die online zijn producten ging verkopen, en ik baal daar nog steeds van, want ik wilde de eerste zijn, maar goed. Eerlijk is eerlijk, de USA was mijn voorbeeld voor e-commerce en daar zag ik Bugaboo al enige tijd actief. Dat maakt iets goed. Terwijl die crisis managers bezig waren betaaltermijnen op te rekken naar tot wel 90 dagen einde der maand zag ik online gewoon vooruitbetaling voor uiteindelijk hetzelfde product. Hé dat is nogal een verschil qua financiering. En de klant merkt het niet, die is koning. De USA was mijn voorbeeld en later ook China en Estland. Ik zal je alle overwegingen voor de verkoop van Koelstra hier besparen maar de levenscyclus van het merk moest omgebogen worden! De verkoop van het merk is in 2015 gerealiseerd.

Ondertussen begrijp je wel, dat zonder dat veel mensen dat wisten, ik al heel lang in het e-commerce wereldje mee ga. Na de verkoop van Koelstra had ik snel mijn 'mind up' gemaakt en wist het zeker. Ik ga door in e-commerce, online, digitaal en what is to come. Voel me daar goed, het is een snelle wereld met veel jonge mensen. Onsamenhangend soms, soms grappig, en soms te simpel en soms erg geavanceerd en complex maar voor mij fascinerend, dynamisch en aantrekkelijk. Dus de focus op een complete switch van mijn professionele leven. Geweldig.

"WE CREATE FOCUS dekt de lading"
- Jan Arend Koelstra, oprichter en eigenaar van Eagle Commerce

Keuze gemaakt en binnen 3 maanden na de verkoop van Koelstra de eerste opdracht binnen en dat liep snel uit de hand naar meerdere opdrachten. Ik moest er iets mee. Mijn rode draad in een professionele vorm. Drie dingen kwamen boven drijven als belangrijkste factoren: vrijheid, schaalbaarheid en focus. Zo is in 2017 Eagle Commerce ontstaan. Vrijheid staat voor mij gelijk aan creativiteit, schaalbaarheid aan bereik en focus aan het realiseren van wensen en doelen. Deze mooie mix heeft geleid tot mijn professionele plek die met deze elementen een website verdient. Zelf gebouwd en nu online! Bedankt voor je aandacht.

Bekijk hier de website van Eagle Commerce

NB, Ik kan een boek schrijven over Koelstra als fabrikant en ontwikkelaar van babyproducten waarbij het volgende hoofdstuk digitaal is met focus op online: Eagle Commerce is een feit!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in België Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, België; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Vorige week is de nieuwbouw gestart van Babypark Amersfoort, zo valt te lezen op een LinkedIn post van bouwbedrijf J.G. Timmer.   Babypark Amersfoort op zichtlocatie A1 De bouw van de 10.000 m2 tellende babywinkel wordt gerealiseerd in de geluidswal van de A1 op een absolute zichtlocatie. Nieuwe adres: Hamburgweg 16 op het Bedrijvenpark Vathorst. De verwachte opening is medio november 2023. Lees hier meer blogs over: Babypark Op dit moment wordt de kelder gerealiseerd door het team betonbouw van bouwbedrijf J.G. Timmer, zodat er straks een inpandige parkeergelegenheid is voor de klanten van Babypark. Het bouwbedrijf hoopt de nieuwe winkel eind 2023 op te kunnen leveren zoals zij via een LinkedIn post te kennen geven. Lees ook: 24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort Lees ook: Babyland Zaandam Failliet

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Nieuwe Eriba Touring Color Editions Caravan

Nieuwe Look, Nieuwe Vibe: Eriba Touring Caravans in Kleurrijke Stijl! De Eriba Touring, die al sinds 1957 in productie is, heeft een frisse make-over gekregen! Deze cult-caravan schittert nu in een nieuw design met drie opvallende kleurvarianten: "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue." Het bekende aerodynamische model behoudt zijn klassieke vorm, maar met een modern tintje. Retro met een Twist: De Eriba Touring Colour Editions Trouw aan de Eriba-slogan "Everything out of the common," brengen de speciale edities "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue" een sprankelende retro-look naar het exterieur van de caravans. De zijwanden en voor- en achterkant van de caravans hebben een opvallende uitstraling, aangevuld met RVS bumpers, lichtmetalen velgen en een chroompakket voor een extra vleugje klasse. Familievriendelijk en Stijlvol: Nieuwe Indelingen De Eriba Touring-serie wordt uitgebreid met twee nieuwe ind...

Bopita kindermeubelen failliet

Het bekende Nederlandse kinderkamer en kindermeubelenmerk Bopita uit Elst is failliet. Een eventuele doorstart wordt onderzocht. Lees ook: Doorstart Bopita mogelijk door FTH-Groep (o.a. BabyPark, Babydump) RTL meldt in hun nieuwsbericht van 8 januari dat de mogelijke oorzaak van het faillissement ligt aan de mislukte omslag naar online. De transitie van een traditionele groothandel en fabrikant in babykamers, peuterkamers en tienerkamers naar een moderne webshop heeft het merk niet kunnen redden. Triest. Kindermeubelmaker Bopita bankroet, omslag naar webshop is mislukt: https://t.co/FMvAOfx1Bs #bopita #kinderkamers #failliet #ecommerce #webshop #retail — Jan Arend Koelstra (@JA_Koelstra) January 9, 2025 Een paar stappen terug in de tijd  In 2012 is Bopita al gestart met het bewandelen van het retaillandschap. De groothandel en fabrikant van babykamers en kinderkamers had een nieuwe strategie ontwikkeld in de moeilijke kindermeubelbranche en lanceerde een plan om eigen Bopita...

Opening nieuw filiaal Babypark in Amersfoort

Babypark opent een nieuw filiaal in Amersfoort! Het is zover, het nieuwe filiaal van Babypark in Amersfoort heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Een compleet nieuwe frisse Babypark megastore. Babypark Amersfoort bevindt zich op een prachtige locatie in het voormalige pand van Gardo Babysuperstore Enorme keuze aan babyspullen In deze prachtige nieuwe winkel van maar liefst 4000 m2 tref je een groot assortiment met baby- én tienerspullen. Of je nu op zoek bent naar een autostoeltje, babykamer, kinderwagen of tienerkamer. Bij Babypark Amersfoort vind je het allemaal.  Het shop-in-shop effect van vele bekende merken maakt Babypark Amersfoort een unieke speciaalzaak in de baby-branche. Door het overweldigende aanbod babyartikelen is het alleen al leuk om een bezoek te overwegen en er een gezellig uitje van te maken. Je vindt er een enorme keuze in kinderwagens, buggy's, exclusieve baby- en tiener kamers, reisbedjes, autostoelen, boxen, badartikelen, etc. etc. Eén ding is ze...