Het bekende Nederlandse kinderkamer en kindermeubelenmerk Bopita uit Elst is failliet. Een eventuele doorstart wordt onderzocht.
RTL meldt in hun nieuwsbericht van 8 januari dat de mogelijke oorzaak van het faillissement ligt aan de mislukte omslag naar online. De transitie van een traditionele groothandel en fabrikant in babykamers, peuterkamers en tienerkamers naar een moderne webshop heeft het merk niet kunnen redden.Triest.
— Jan Arend Koelstra (@JA_Koelstra) January 9, 2025
Kindermeubelmaker Bopita bankroet, omslag naar webshop is mislukt: https://t.co/FMvAOfx1Bs #bopita #kinderkamers #failliet #ecommerce #webshop #retail
Een paar stappen terug in de tijd
In 2012 is Bopita al gestart met het bewandelen van het retaillandschap. De groothandel en fabrikant van babykamers en kinderkamers had een nieuwe strategie ontwikkeld in de moeilijke kindermeubelbranche en lanceerde een plan om eigen Bopita winkels te gaan openen. Het uiteindelijke doel was een landelijke dekking met 12 Bopita winkels in Nederland om zo een directere weg naar de consument te vinden. De eerste brandstore werd geopend in Oldenzaal.
Lees ook: Babydump Oldenzaal geopend
In 2012 opende Prenatal haar flagship store onder de oorspronkelijke naam Prenatal Hearts in Amersfoort Vathorst in de geluidswal aan de A1. Bopita speelde hier op in door een conceptstore te openen op deze locatie in samenwerking met Prenatal.
Daarnaast heeft Bopita door de jaren heen shop-in-shop concepten opgetuigd met diverse babyspeciaalzaken waaronder BabyPlanet.
Omdat de klant een totaalconcept wil ervaren heeft Bopita naast meubels allerlei accessoires ontwikkeld zoals bedtextiel en andere accessoires om het plaatje rond baby- en kindermeubelen compleet te maken. Daarvoor zijn diverse labels in het leven geroepen zoals Bibelotte, CocoMilou, Studio Ditte, Snurk en ToiToiKids.
Dit speelde zich de afgelopen jaren allemaal af, in een snel veranderende babybranche, vĆ³Ć³rdat er sprake was van een online avontuur.
Bopita webshop
De druk vanuit concurrentie, retail en online ontwikkelingen heeft Bopita ertoe gebracht, na meerdere reorganisaties en strategiewijzigingen, een online webshop te ontwikkelen om het totale aanbod direct aan de consument te kunnen aanbieden. Een B2B portal en een webshop voor de consument (B2C), in meerdere talen, met het complete assortiment werden een feit.
Faillissement Bopita
De (online) strategie van Bopita van de laatste jaren om verdere (onafhankelijke) internationale groei te realiseren heeft niet mogen baten en resulteert uiteindelijk in het faillissement van een mooi merk. De drie bedrijven achter het merk, Frost Beheer, Lion International en Lion International Retail gingen op 24 december failliet. Helaas.
Hopelijk komt er een doorstart en blijven er banen behouden voor de medewerkers. Wij hebben meerdere meubelen van Bopita en zijn er heel blij mee. Gekocht vanwege de kwaliteit en het mooie design.
BeantwoordenVerwijderen