27 mei 2023

Waarom ik schipper en zeilinstructeur ben bij een bekende Yacht Charter in Friesland

In mijn loopbaan, maar ook privé, kom ik steeds weer tot de conclusie dat wanneer je met twee mensen bent of meer, de omgang met elkaar altijd terug te brengen is naar de essentie: communicatie!

Draak zeilboot Schipper en Zeilinstructeur Jachtcharter

Wat je ook doet of zegt, het heeft altijd een uitwerking. Tijdens mijn opleiding commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen vond ik communicatie en psychologie de meest interessante vakgebieden en dat kwam door de lesstof die teruggebracht kan worden naar: zender – ontvanger.

Wat daar allemaal goed kan gaan en mis kan gaan is interessant. Wanneer komt een boodschap aan en wanneer niet en waarom dan. Welk medium wordt er gebruikt en wat veroorzaakt ruis. Op welke manier breng je de boodschap en hoe weet je of de ontvanger het begrijpt. Hoe functioneert een team het beste?

Praktijkervaring varen

Nu ga ik niet in op alle facetten van communicatie omdat ik mijn verhaal hier toespits op de praktijk van de vaarinstructies en zeillessen. Op dit blog vertel ik over de ervaringen en wat ik op zo’n dag meemaak. We varen met een Bavaria zeilboot of met een Beneteau van verschillende lengtes (30 ft – 51 ft) en de namen van de personen in de blogs zijn vanwege hun privacy door mij bedacht. De verhalen zijn wel echt gebeurd.

In mijn huidige werk als e-commerce- en marketingmanager heb je in feite met hetzelfde te maken. Noem het coaching. Je hebt één of meerdere personen (team) met wie je iets wilt bereiken. Waarom lukt dat of lukt dat niet, of lukt het een beetje zonder verdere impact.

Mijn comfortzone 

Om mijzelf uit te dagen en scherp te blijven ben ik buiten mijn comfortzone gegaan en ben zeil- en vaarinstructies gaan geven, naast mijn werk. Om iets over te brengen maar ook om er zelf iets van te leren. Niet zomaar natuurlijk, ik ben in het bezit van een vaarbewijs en zeilen en varen doe ik al mijn hele leven. Het is ook handig dat ik Duits en Engels spreek, want dat komt regelmatig voor. 

Met deze combinatie kan ik mijn passie voor zeilen combineren met iets nuttigs, namelijk om mensen vaardigheden te leren of aan te scherpen met als doel plezier te beleven aan de zeilsport. De opgedane kennis van de instructies neem ik weer mee naar mijn werkzaamheden in marketing en e-commerce. Win-Win zeg ik.

Varen met een schipper in de praktijk

In mijn blogs vertel ik waargebeurde verhalen van instructiedagen met groepen, families, vrienden, gezinnen, stellen en mensen alleen, die  hun kennis en vaardigheden met luxe zeiljachten willen verbeteren, gewoon de boel even willen opfrissen of een stap willen maken van een kleine zeilboot naar een groter zeiljacht of gewoon een leuke dag willen hebben.

Veel leerzaam leesplezier!

Ga naar het overzicht van alle verhalen

Laat je van je horen in de reacties?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten