Van webshop naar website
Om het geheugen op te frissen neem ik je mee naar vorig jaar. In september 2015 is Koelstra overgenomen door Atelier 49, bekend van de merken Bébé Jou en Luma Babycare. Tot die tijd was de website van Koelstra een online shop voor consumenten. De nieuwe site heeft deze optie niet en is gelanceerd als informatieve website waarbij imago en informatie de hoofdrol spelen.
Atelier 49 heeft Koelstra opgenomen in haar merken portfolio. Naast de merken Bébé Jou en Luma Babycare is Koelstra nu onderdeel van het internationaal opererende Atelier 49 met het hoofdkantoor in Staphorst. Per merk is er een aparte website waar geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid tot online shoppen voor de consument.
Het karakter van de nieuwe website van Koelstra is gericht op imago en beleving. Er is een nieuwe fotoshoot gemaakt rondom de producten waar met name de kinderwagens en buggy's een hoofdrol spelen. Op de site is duidelijk zichtbaar dat er een nieuwe richting is ingeslagen.
Nieuwe richting
In tegenstelling tot veel andere merken in het babyvak kiest Atelier 49 dus voor een website voor Koelstra, waarmee de weg is vrij gemaakt om de missie te communiceren.
"Koelstra. Enjoy The Original"
Dat begint met de Pay-off in het Engels. Afgezien van de keuze voor de Engelse taal begrijp ik de keuze voor de kreet "Enjoy The Original" wel en dekt het de lading van het merk dat al meer dan 80 jaar bestaat. Koelstra stond meerdere malen aan de wieg van innovatieve en unieke ontwikkelingen om de mobiliteit van ouders en verzorgers met hun kind(eren) makkelijker, veiliger en leuker te maken. Aan de geschiedenis wordt een hele pagina op de website besteed, al worden er wel grote stappen overgeslagen naar de huidige situatie. Naast de nieuwe pay-off zie je het volgende:
• Het logo is zwart en het beeldmerk is uit het logo gehaald.
• De website is in de Nederlandse taal en heeft (nog) geen optie voor andere talen
• Nieuw sfeerbeeld met veel nadruk op de kinderwagen en buggy
• Je kunt een account aanmaken en daarmee een aantal voordelen realiseren
• Producten delen via diverse social media en op een wensenlijst zetten
• Goed op je mobiele telefoon te gebruiken
Koelstra online
Vergeleken met de eerdere webshop van Koelstra heeft de nieuwe website minder maar langere pagina's en is het blog vervangen door reviews van gebruikers. De website is makkelijk te navigeren en helder van opzet. Doordat het lang heeft geduurd (ongeveer een jaar) voordat de website online is gegaan zijn er veel links op Google verloren gegaan en voor zover ik heb kunnen ontdekken hebben de nog vindbare 'oude links' geen re-direct gekregen naar de nieuwe website. Op keywords is Koelstra goed vindbaar en er is een Facebook-pagina en Instagram account.
Ongetwijfeld zal deze website verder uitgebreid worden maar het begin is er. Het is niet aan mij om een oordeel te hebben over de nieuw ingeslagen weg want ik sta hier niet neutraal in. Maar wat ik wel kwijt wil is dat ik, ondanks een aantal slordigheden op de site, blij ben dat Koelstra online weer op de kaart is gezet! Hoe puurder, hoe mooier...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten