De titel van het rapport daagt je meteen uit: "The Unorganization: Mastering the Possible". In een netwerksamenleving waarin wij leven en waar de focus ligt op platforms kun je als organisatie gemakkelijk tegen je eigen grenzen aanlopen. In het nieuwe rapport van VINT worden 5 toegankelijke alternatieven beschreven die je kunt gebruiken om die grenzen op te rekken. De avond werd gehost door Menno van Doorn (directeur van VINT) en kracht bijgezet door niemand minder dan Ronald Voorn (voormalig wereldwijd marketingmanager van Heineken) en Luciano Floridi (professor aan de Universiteit van Oxford).
Wat is VINT
VINT is het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, in 1994 opgericht door Sogeti CTO Michiel Boreel, en vindt zijn oorsprong in het streven om voortdurend in de frontlinie te opereren van technologische vooruitgang. VINT is onderdeel van het wereldwijde netwerk van technologie experts van Sogeti die zich profileren via SogetiLabs. VINT weet klanten en medewerkers te inspireren met innovatieve toepassingen van technologie.
Unlearn
In het rapport, opgesteld door Menno van Doorn, Peter Smith en Sander Duivestein, wordt via 5 begrippen een handvat gegeven hoe je jouw organisatie kunt inrichten met een volstrekt andere denkwijze. Om te overleven in de nieuwe digitale wereld geeft het rapport inzicht in nieuwe managementmodellen en organisatiestructuren die ver af staan van de huidige traditionele vormen.
De uitleg van het uiteindelijke idee van Unlearn is gratis te downloaden via deze link (engelstalig). Ik heb er een avond over gedaan om het rapport te lezen maar ga er zeker nog op studeren want het is een extra versie uit een serie van 4 over disruptie. Een enorme inspiratieboost met veel uitleg en voorbeelden van organisaties die dit nu al toepassen zoals Zalando, PeerBy, Uber, Airbnb en Zappos.
Mastering Digital Persuasion
Ronald Voorn geeft de avond op plezierige en eigen wijze tips, tricks en misvattingen van de digitale verleidingskunst. Zijn bijdrage met de titel "Mastering Digital Persuasion"opent je ogen voor de mogelijkheden van intiemer klantcontact. Met talloze voorbeelden en de nodige zelfspot deelt hij zijn ervaringen met ons. Saillant detail is dat hij op 52 jarige leeftijd, na de wereld rondgezworven te hebben om Heineken wereldwijd op de kaart te zetten, teruggekeerd is naar Nederland om met jonge studenten weer via de schoolbanken een academische graad te gaan halen via de Universiteit in Twente om zijn ervaringen om te zetten in een wetenschappelijke bijdrage. Ronald Voorn is ook co-auteur van het boek 'Voodoo Marketing' en is merkendocent aan de Hogeschool Utrecht en aan de Universiteit Twente.
Speculative Design
Na de presentatie van Ronald Voorn nam Luciano Floridi, professor aan de Universiteit van Oxford, het stokje over en gaf een mini masterclass met de titel "Speculative Design", een methode van goede ideeën ontwerpen met baanbrekende veranderingspotentie. Floridi beantwoord de vraag 'Hoe ontwerp je een goed idee'. Floridi stelt zijn studenten op de Universiteit van Oxford in dit kader voor om vooral niets te lezen, want dat is immers al bedacht, maar geeft je mee om de juiste vragen te stellen. Bouw een MVP (Minimum Viable Product) en test-en-leer-en-bouw-en-test.
Automatische piloot (uitzetten)
Al met al een uitdaging van je normale denkpatroon die voor een groot deel op de automatische piloot staat. Sander Duivestein, die nog even bij ons aan tafel aansloot om een discussie op gang te helpen, is ook trendwatcher en Keynote Speaker op diverse bijeenkomsten. Onlangs heeft hij bij SMC050 deze presentatie gegeven over Artificial Intelligence en het is de moeite waard deze video te bekijken met talloze voorbeelden.
In het geval je het onderwerp disruptie interessant vindt is er veel te vinden op het internet maar ik raad je zeker aan de video van Yuri van Geest (Singularity University) over technologische trends en exponentiële organisaties ook te bekijken.
Het nieuwe normaal
Hoe vertaal je deze razendsnelle ontwikkelingen naar je organisatie? Wellicht wat meer ongeorganiseerd! Een mooie afbeelding die ook in het nieuwe VINT rapport staat is deze waarbij je kunt zien hoe snelheid het nieuwe 'normaal' is. De telefoon deed er 75 jaar over om 50 miljoen gebruikers te bereiken. Facebook deed dat binnen 3,5 jaar maar het ons allen bekende fenomeen Pokémon van Nintendo had dat al in 1 week voor elkaar!
Is dat allemaal bij te houden? Dat weet waarschijnlijk niemand maar een feit is dat het met een duizelingwekkende snelheid in ons leven komt.
"Opeens wordt een frisdrankautomaat jouw baas"
- Sander Duivestein, Keynote Speaker, trendwatcher en auteur, Sogeti
Purpose
Nieuwe holocratische organisaties, ecosystemen, zelflerende machines, robots en algoritmes zijn het nieuwe normaal. Inmiddels praten we al met machines (Siri) zijn er zelfrijdende auto's (Tesla) en bedien je de thermostaat van je zelflerende CV-ketel met een App. Bedenk daarbij ook eens wat de omgekeerde richting is van het Internet of Things, welke informatie er retour gaat via diezelfde apparaten die jij gebruikt en wat er met die data tot stand kan komen. Met het gevolg dat de machines zelf ook informatie gaan uitwisselen en steeds beter worden en kunnen gaan leren en creëren. Koppel dat dan ook nog eens de blockchain technologie. Hoe gaat dat er dan uitzien, is er nog iemand die denkt dat deze veranderingen wel meevallen? Zie je bedreigingen of zijn het kansen? Wellicht moeten we allen onze 'purpose' nog eens overdenken, onze automatische piloot eens wat vaker uitzetten en het schijnbaar onmogelijke voor mogelijk houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten