Doorgaan naar hoofdcontent

Wat zijn de kansen van disruptie?

Op uitnodiging van de directie van Sogeti een interessant event bezocht in kasteel De Hooge Vuursche in Baarn. Het gaat om de presentatie van het nieuwe vijfde rapport, opgesteld door VINT, in een serie van vier over disruptie. Eentje extra dus!

Presentatie rapport disrupte in Kasteel De Hooge Vuursche te Baarn

De titel van het rapport daagt je meteen uit: "The Unorganization: Mastering the Possible". In een netwerksamenleving waarin wij leven en waar de focus ligt op platforms kun je als organisatie gemakkelijk tegen je eigen grenzen aanlopen. In het nieuwe rapport van VINT worden 5 toegankelijke alternatieven beschreven die je kunt gebruiken om die grenzen op te rekken. De avond werd gehost door Menno van Doorn (directeur van VINT) en kracht bijgezet door niemand minder dan Ronald Voorn (voormalig wereldwijd marketingmanager van Heineken) en Luciano Floridi (professor aan de Universiteit van Oxford).

Wat is VINT

VINT is het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, in 1994 opgericht door Sogeti CTO Michiel Boreel, en vindt zijn oorsprong in het streven om voortdurend in de frontlinie te opereren van technologische vooruitgang. VINT is onderdeel van het wereldwijde netwerk van technologie experts van Sogeti die zich profileren via SogetiLabs. VINT weet klanten en medewerkers te inspireren met innovatieve toepassingen van technologie.

Unlearn

In het rapport, opgesteld door Menno van Doorn, Peter Smith en Sander Duivestein, wordt via 5 begrippen een handvat gegeven hoe je jouw organisatie kunt inrichten met een volstrekt andere denkwijze. Om te overleven in de nieuwe digitale wereld geeft het rapport inzicht in nieuwe managementmodellen en organisatiestructuren die ver af staan van de huidige traditionele vormen.

Disruptie in organisaties | Sogeti IT

De uitleg van het uiteindelijke idee van Unlearn is gratis te downloaden via deze link (engelstalig). Ik heb er een avond over gedaan om het rapport te lezen maar ga er zeker nog op studeren want het is een extra versie uit een serie van 4 over disruptie. Een enorme inspiratieboost met veel uitleg en voorbeelden van organisaties die dit nu al toepassen zoals Zalando, PeerBy, Uber, Airbnb en Zappos.

5 manieren om disruptie de baas te blijven









Mastering Digital Persuasion

Ronald Voorn geeft de avond op plezierige en eigen wijze tips, tricks en misvattingen van de digitale verleidingskunst. Zijn bijdrage met de titel "Mastering Digital Persuasion"opent je ogen voor de mogelijkheden van intiemer klantcontact. Met talloze voorbeelden en de nodige zelfspot deelt hij zijn ervaringen met ons. Saillant detail is dat hij op 52 jarige leeftijd, na de wereld rondgezworven te hebben om Heineken wereldwijd op de kaart te zetten, teruggekeerd is naar Nederland om met jonge studenten weer via de schoolbanken een academische graad te gaan halen via de Universiteit in Twente om zijn ervaringen om te zetten in een wetenschappelijke bijdrage. Ronald Voorn is ook co-auteur van het boek 'Voodoo Marketing' en is merkendocent aan de Hogeschool Utrecht en aan de Universiteit Twente.

Speculative Design

Na de presentatie van Ronald Voorn nam Luciano Floridi, professor aan de Universiteit van Oxford, het stokje over en gaf een mini masterclass met de titel "Speculative Design", een methode van goede ideeën ontwerpen met baanbrekende veranderingspotentie. Floridi beantwoord de vraag 'Hoe ontwerp je een goed idee'. Floridi stelt zijn studenten op de Universiteit van Oxford in dit kader voor om vooral niets te lezen, want dat is immers al bedacht, maar geeft je mee om de juiste vragen te stellen. Bouw een MVP (Minimum Viable Product) en test-en-leer-en-bouw-en-test.

Automatische piloot (uitzetten)

Al met al een uitdaging van je normale denkpatroon die voor een groot deel op de automatische piloot staat. Sander Duivestein, die nog even bij ons aan tafel aansloot om een discussie op gang te helpen, is ook trendwatcher en Keynote Speaker op diverse bijeenkomsten. Onlangs heeft hij bij SMC050 deze presentatie gegeven over Artificial Intelligence en het is de moeite waard deze video te bekijken met talloze voorbeelden.



In het geval je het onderwerp disruptie interessant vindt is er veel te vinden op het internet maar ik raad je zeker aan de video van Yuri van Geest (Singularity University) over technologische trends en exponentiële organisaties ook te bekijken.


Het nieuwe normaal

Hoe vertaal je deze razendsnelle ontwikkelingen naar je organisatie? Wellicht wat meer ongeorganiseerd! Een mooie afbeelding die ook in het nieuwe VINT rapport staat is deze waarbij je kunt zien hoe snelheid het nieuwe 'normaal' is. De telefoon deed er 75 jaar over om 50 miljoen gebruikers te bereiken. Facebook deed dat binnen 3,5 jaar maar het ons allen bekende fenomeen Pokémon van Nintendo had dat al in 1 week voor elkaar!

De snelheid van disruptie | Exponentiële groei

Is dat allemaal bij te houden? Dat weet waarschijnlijk niemand maar een feit is dat het met een duizelingwekkende snelheid in ons leven komt.

"Opeens wordt een frisdrankautomaat jouw baas"
 - Sander Duivestein, Keynote Speaker, trendwatcher en auteur, Sogeti

Purpose

Nieuwe holocratische organisaties, ecosystemen, zelflerende machines, robots en algoritmes zijn het nieuwe normaal. Inmiddels praten we al met machines (Siri) zijn er zelfrijdende auto's (Tesla) en bedien je de thermostaat van je zelflerende CV-ketel met een App. Bedenk daarbij ook eens wat de omgekeerde richting is van het Internet of Things, welke informatie er retour gaat via diezelfde apparaten die jij gebruikt en wat er met die data tot stand kan komen. Met het gevolg dat de machines zelf ook informatie gaan uitwisselen en steeds beter worden en kunnen gaan leren en creëren. Koppel dat dan ook nog eens de blockchain technologie. Hoe gaat dat er dan uitzien, is er nog iemand die denkt dat deze veranderingen wel meevallen? Zie je bedreigingen of zijn het kansen? Wellicht moeten we allen onze 'purpose' nog eens overdenken, onze automatische piloot eens wat vaker uitzetten en het schijnbaar onmogelijke voor mogelijk houden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in België Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, België; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Vorige week is de nieuwbouw gestart van Babypark Amersfoort, zo valt te lezen op een LinkedIn post van bouwbedrijf J.G. Timmer.   Babypark Amersfoort op zichtlocatie A1 De bouw van de 10.000 m2 tellende babywinkel wordt gerealiseerd in de geluidswal van de A1 op een absolute zichtlocatie. Nieuwe adres: Hamburgweg 16 op het Bedrijvenpark Vathorst. De verwachte opening is medio november 2023. Lees hier meer blogs over: Babypark Op dit moment wordt de kelder gerealiseerd door het team betonbouw van bouwbedrijf J.G. Timmer, zodat er straks een inpandige parkeergelegenheid is voor de klanten van Babypark. Het bouwbedrijf hoopt de nieuwe winkel eind 2023 op te kunnen leveren zoals zij via een LinkedIn post te kennen geven. Lees ook: 24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort Lees ook: Babyland Zaandam Failliet

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Bopita kindermeubelen failliet

Het bekende Nederlandse kinderkamer en kindermeubelenmerk Bopita uit Elst is failliet. Een eventuele doorstart wordt onderzocht. Lees ook: Doorstart Bopita mogelijk door FTH-Groep (o.a. BabyPark, Babydump) RTL meldt in hun nieuwsbericht van 8 januari dat de mogelijke oorzaak van het faillissement ligt aan de mislukte omslag naar online. De transitie van een traditionele groothandel en fabrikant in babykamers, peuterkamers en tienerkamers naar een moderne webshop heeft het merk niet kunnen redden. Triest. Kindermeubelmaker Bopita bankroet, omslag naar webshop is mislukt: https://t.co/FMvAOfx1Bs #bopita #kinderkamers #failliet #ecommerce #webshop #retail — Jan Arend Koelstra (@JA_Koelstra) January 9, 2025 Een paar stappen terug in de tijd  In 2012 is Bopita al gestart met het bewandelen van het retaillandschap. De groothandel en fabrikant van babykamers en kinderkamers had een nieuwe strategie ontwikkeld in de moeilijke kindermeubelbranche en lanceerde een plan om eigen Bopita...

Nieuwe Eriba Touring Color Editions Caravan

Nieuwe Look, Nieuwe Vibe: Eriba Touring Caravans in Kleurrijke Stijl! De Eriba Touring, die al sinds 1957 in productie is, heeft een frisse make-over gekregen! Deze cult-caravan schittert nu in een nieuw design met drie opvallende kleurvarianten: "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue." Het bekende aerodynamische model behoudt zijn klassieke vorm, maar met een modern tintje. Retro met een Twist: De Eriba Touring Colour Editions Trouw aan de Eriba-slogan "Everything out of the common," brengen de speciale edities "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue" een sprankelende retro-look naar het exterieur van de caravans. De zijwanden en voor- en achterkant van de caravans hebben een opvallende uitstraling, aangevuld met RVS bumpers, lichtmetalen velgen en een chroompakket voor een extra vleugje klasse. Familievriendelijk en Stijlvol: Nieuwe Indelingen De Eriba Touring-serie wordt uitgebreid met twee nieuwe ind...

Opening nieuw filiaal Babypark in Amersfoort

Babypark opent een nieuw filiaal in Amersfoort! Het is zover, het nieuwe filiaal van Babypark in Amersfoort heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Een compleet nieuwe frisse Babypark megastore. Babypark Amersfoort bevindt zich op een prachtige locatie in het voormalige pand van Gardo Babysuperstore Enorme keuze aan babyspullen In deze prachtige nieuwe winkel van maar liefst 4000 m2 tref je een groot assortiment met baby- én tienerspullen. Of je nu op zoek bent naar een autostoeltje, babykamer, kinderwagen of tienerkamer. Bij Babypark Amersfoort vind je het allemaal.  Het shop-in-shop effect van vele bekende merken maakt Babypark Amersfoort een unieke speciaalzaak in de baby-branche. Door het overweldigende aanbod babyartikelen is het alleen al leuk om een bezoek te overwegen en er een gezellig uitje van te maken. Je vindt er een enorme keuze in kinderwagens, buggy's, exclusieve baby- en tiener kamers, reisbedjes, autostoelen, boxen, badartikelen, etc. etc. Eén ding is ze...