15 april 2019

Interview E-commerce manager over Magento 2

De migratie van Magento 1 naar Magento 2 Commerce is een complexe operatie met alleen maar voordelen. Mijn interview als E-commerce manager a.i. door Guapa in video en in tekst.



Ik ben Jan Arend Koelstra. Ik ben E-commerce manager bij Regts BV, groothandel in ijzerwaren met 5 vestigingen in Friesland en ik ben verantwoordelijk voor de bouw van het online platform van Regts BV.

Ik ben bij Regts 2 jaar geleden gevraagd om als E-commerce manager binnen te komen. Dat had te maken met de ontstane situatie waarbij een Magento 1 site gebouwd was die niet aan de verwachtingen voldeed van Regts, maar er was eigenlijk ook geen kennis in huis om het platform vorm te geven in Magento 2.

Lees ook: Regts overgenomen door Isero

Regts is overgestapt op M2 Commerce van Magento, we hebben een onderzoek gedaan naar de eisen waaraan het platform moest voldoen en daarbij kwamen we al heel snel uit op functionaliteiten die Magento 2 in zich heeft en we hebben gekeken naar de toekomstplannen van Magento of dat aansluit bij de toekomstige wensen van Regts. Dan moet je bijvoorbeeld ook denken aan segmentatie en verdere personalisatie van het platform om onze klanten zo goed mogelijk van informatie te voorzien of om een koopfunnel zo goed mogelijk vorm te geven.

Op dit moment maken we ook gebruik van Bluefoot maar dat gaan we migreren naar Page Builder, dat is in de volgende versie van Magento 2.3.1 ingebouwd.

Ik ben heel erg enthousiast over het Magento platform. Er zijn natuurlijk veel keuzes te maken, dat geeft ook heel erg veel mensen stress. In mijn optiek hoeft dat niet, Magento is een heel groot software, met name in Nederland, dus breed gedragen. Daardoor is er ook heel veel kennis over en ook heel veel kennis te verkrijgen. Dat houdt in dat je niet tot stilstand komt in je doorontwikkeling en daarnaast als ik even kijk naar de opdracht bij Regts dan gaat dat ons echt de schaalbaarheid opleveren die we willen.

Doordat ik al jaren met het Magento platform werk kan ik ook heel goed inzien wat de verschillen zijn geweest tussen de overgang van Magento 1 naar Magento 2. Er zijn een aantal duidelijke verbeterpunten geweest waar we elke dag voordeel van hebben. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de nieuwe code die er gebruikt wordt die zich veel sneller laat schrijven. Een ander groot pluspunt is de backend, die is compleet vernieuwd. Die laat zich veel makkelijker wijzen, dat betekent dat de teams die in de backend moeten werken veel sneller kunnen werken en ook sneller bekend zijn met de backend. Het is een stuk eenvoudiger geworden ten opzichte van Magento 1. Daarnaast vind ik het belangrijke dat er een heleboel functionaliteiten in Magento 2 al verwerkt zijn, die er in Magento 1 of niet waren, of als maatwerk opgeleverd moesten worden en dat houdt eigenlijk per saldo in dat je  een stabieler platform hebt.

Met Guapa werken is pro-actief, op zoek naar oplossingen die we altijd in Magento kwijt kunnen, robuust, hoog niveau en voor de continuïteit voor de platforms die ik bouw, vind ik dat erg belangrijk.
__________________
Dit interview is tot stand gekomen door onze partner Guapa E-commerce in mijn rol als e-commerce manager voor Regts BV. Kijk op mijn website Eagle Commerce wie onze partners zijn en wat wij nog meer doen in organisatie, marketing en e-commerce.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten