27 mei 2019

Yelgo Seminar - Welkom in de wereld van data

Op uitnodiging van de organisator Yelgo Digitals ben ik afgereisd naar het Stadslab in Groningen om het seminar met deze relevante titel te bezoeken.

Yelgo Digitals seminar

In de wirwar van seminars, congressen en events rondom dit thema is een keuze maken welke je gaat bezoeken soms een sprong in het diepe. Deze keuze bleek erg goed uit te pakken.

Yelgo is een jong bedrijf met vestigingen in Drachten en Leek, dat zich richt op detachering van digitale professionals voor bedrijven en organisaties waar digitalisering, codering en e-commerce een hot topic is. Ik werk al enige tijd met deze fijne club samen voor projecten die ik doe voor mijn bureau Eagle Commerce.

Het is het eerste event dat Yelgo organiseerde en wat mij betreft meteen een goede aftrap. Niet de minste sprekers vertelden fascinerend over wat zij in hun bedrijf met data doen en wat je ermee kunt bereiken. Daarna volgde nog een panel discussie met stellingen over het onderwerp.

Ieder bedrijf of organisatie beschikt op de één of andere manier over data. Wel of niet in een georganiseerde en toegankelijke manier. Het is de kunst om uit deze data informatie te halen, processen te verbeteren en te versnellen of tot hele nieuwe inzichten te komen. Een andere kunst is om er een business model omheen te bouwen.

De twee keynote sprekers tijdens het event, Gerrit Baarda van het bedrijf ZiuZ en Siebren de Ringh van Buro Frijman, weten er wel raad mee. Maar er zijn ook nog voldoende uitdagingen volgens de heren. Dat bleek ook wel uit de paneldiscussie die daarop volgde met onder andere: Jan Werkman (commercieel directeur van Funda), Floor Schouwman (Head of Digital - Product & Data bij NDC mediagroep), Mark Julsing (teamlead Marketing & Business Intelligence bij Noordhoff Uitgevers) en Eelco-Jan Boonstra (managing director EMEA bij Mambu).

Het bedrijf Ziuz van oprichter en eigenaar Gerrit Baarda is een absolute autoriteit op het gebied van visual intelligence. Gerrit vertelde over het ontstaan van het bedrijf en de toepassingen die zij bieden zoals ondersteuning bij belangrijke zaken als forensisch onderzoek naar kindermisbruik, maar ook de medische wereld zoals ondersteuning voor onderzoek die artsen doen. Door algoritmes en voorspellende modellen (Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning) op data in te zetten zijn ze in staat anderen te helpen sneller, betrouwbaarder en efficiënter te werken. Met hun oplossingen zitten ze aan tafel met bijvoorbeeld de (internationale) politie, Interpol en medische centra. Fascinerend en het doet er toe zoals Gerrit steeds zegt.

Siebren heeft al het nodige meegemaakt met projecten in de publieke sector. Daar ging zijn verhaal dan ook over. Hij tipte vooral aan hoe en wanneer data en digitalisering tot succesvolle transformatieprocessen leidt. Mensen krijgen veel op hun af. Om daadwerkelijk digitalisering in een organisatie te realiseren spreekt hij over de mens, het proces en de technologie. Alleen dan kan verandering slagen. Siebren benadrukt nog eens hoe belangrijk het is óm te beginnen en leiderschap te tonen. Een hele uitdaging voor de publieke sector.

In de paneldiscussie werd het interessant omdat natuurlijk meteen de AVG om de hoek kwam. Lastig voor ondernemers en organisaties om mee om te gaan. De wet op zichzelf heeft natuurlijk een goed uitgangspunt maar de uitvoerbaarheid is voor veel bedrijven en organisaties lastig. We staan natuurlijk ook nog maar met een ploeg in de verse internetgrond te woelen. Van wie zijn data nu eigenlijk en wie mag ze verzamelen, erover beschikken en wat mag je ermee doen (is blockchain dan de uitkomst)? Met het IoT zijn die vragen alleen maar relevanter. Interessant ook toen Jan Werkman van Funda vertelde wat zij met data doen behalve het aanbod van woningen transparant te maken en wat Floor Schouwman vertelde over hoe zij vanuit data tot nieuwe producten en proposities komen. Enfin, een levendige discussie met ervaren en kundige mensen.

Ik vind dat de wereld van data, naast kennis en inzicht, ook vraagt om lef en creativiteit. Een simpel voorbeeld: een webshop heeft een conversie van 4%. In B2C e-commerce land is dat hoog. Iedereen blij en er wordt een hoge inspanning verricht om dat getal naar 4,5%  te krijgen. Goed bezig zou je denken maar je kunt je ook eens afvragen wat die andere 96% bezoekers nou eigenlijk op je webshop kwamen doen, of wat de mensen doen die jou helemaal niet hebben bezocht. Data vertellen dat.

Over dit onderwerp raak ik nooit uitgepraat maar voor nu: chapeau Yelgo voor een perfect georganiseerd seminar, met een relevant onderwerp, met interessante sprekers op een gave locatie op het terrein van de Oude Suikerfabriek. Jan-Willem de Vries, directeur van Yelgo Digitals, liet als moderator de middag soepel verlopen en de borrel met heerlijke hapjes, een drankje, goed weer en goed gezelschap waren de kers op de taart.
____________________________
Yelgo is partner van Eagle Commerce

Geen opmerkingen:

Een reactie posten