Doorgaan naar hoofdcontent

Yelgo Seminar - Welkom in de wereld van data

Op uitnodiging van de organisator Yelgo Digitals ben ik afgereisd naar het Stadslab in Groningen om het seminar met deze relevante titel te bezoeken.

Yelgo Digitals seminar

In de wirwar van seminars, congressen en events rondom dit thema is een keuze maken welke je gaat bezoeken soms een sprong in het diepe. Deze keuze bleek erg goed uit te pakken.

Yelgo is een jong bedrijf met vestigingen in Drachten en Leek, dat zich richt op detachering van digitale professionals voor bedrijven en organisaties waar digitalisering, codering en e-commerce een hot topic is. Ik werk al enige tijd met deze fijne club samen voor projecten die ik doe voor mijn bureau Eagle Commerce.

Het is het eerste event dat Yelgo organiseerde en wat mij betreft meteen een goede aftrap. Niet de minste sprekers vertelden fascinerend over wat zij in hun bedrijf met data doen en wat je ermee kunt bereiken. Daarna volgde nog een panel discussie met stellingen over het onderwerp.

Ieder bedrijf of organisatie beschikt op de ƩƩn of andere manier over data. Wel of niet in een georganiseerde en toegankelijke manier. Het is de kunst om uit deze data informatie te halen, processen te verbeteren en te versnellen of tot hele nieuwe inzichten te komen. Een andere kunst is om er een business model omheen te bouwen.

De twee keynote sprekers tijdens het event, Gerrit Baarda van het bedrijf ZiuZ en Siebren de Ringh van Buro Frijman, weten er wel raad mee. Maar er zijn ook nog voldoende uitdagingen volgens de heren. Dat bleek ook wel uit de paneldiscussie die daarop volgde met onder andere: Jan Werkman (commercieel directeur van Funda), Floor Schouwman (Head of Digital - Product & Data bij NDC mediagroep), Mark Julsing (teamlead Marketing & Business Intelligence bij Noordhoff Uitgevers) en Eelco-Jan Boonstra (managing director EMEA bij Mambu).

Het bedrijf Ziuz van oprichter en eigenaar Gerrit Baarda is een absolute autoriteit op het gebied van visual intelligence. Gerrit vertelde over het ontstaan van het bedrijf en de toepassingen die zij bieden zoals ondersteuning bij belangrijke zaken als forensisch onderzoek naar kindermisbruik, maar ook de medische wereld zoals ondersteuning voor onderzoek die artsen doen. Door algoritmes en voorspellende modellen (Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning) op data in te zetten zijn ze in staat anderen te helpen sneller, betrouwbaarder en efficiƫnter te werken. Met hun oplossingen zitten ze aan tafel met bijvoorbeeld de (internationale) politie, Interpol en medische centra. Fascinerend en het doet er toe zoals Gerrit steeds zegt.

Siebren heeft al het nodige meegemaakt met projecten in de publieke sector. Daar ging zijn verhaal dan ook over. Hij tipte vooral aan hoe en wanneer data en digitalisering tot succesvolle transformatieprocessen leidt. Mensen krijgen veel op hun af. Om daadwerkelijk digitalisering in een organisatie te realiseren spreekt hij over de mens, het proces en de technologie. Alleen dan kan verandering slagen. Siebren benadrukt nog eens hoe belangrijk het is óm te beginnen en leiderschap te tonen. Een hele uitdaging voor de publieke sector.

In de paneldiscussie werd het interessant omdat natuurlijk meteen de AVG om de hoek kwam. Lastig voor ondernemers en organisaties om mee om te gaan. De wet op zichzelf heeft natuurlijk een goed uitgangspunt maar de uitvoerbaarheid is voor veel bedrijven en organisaties lastig. We staan natuurlijk ook nog maar met een ploeg in de verse internetgrond te woelen. Van wie zijn data nu eigenlijk en wie mag ze verzamelen, erover beschikken en wat mag je ermee doen (is blockchain dan de uitkomst)? Met het IoT zijn die vragen alleen maar relevanter. Interessant ook toen Jan Werkman van Funda vertelde wat zij met data doen behalve het aanbod van woningen transparant te maken en wat Floor Schouwman vertelde over hoe zij vanuit data tot nieuwe producten en proposities komen. Enfin, een levendige discussie met ervaren en kundige mensen.

Ik vind dat de wereld van data, naast kennis en inzicht, ook vraagt om lef en creativiteit. Een simpel voorbeeld: een webshop heeft een conversie van 4%. In B2C e-commerce land is dat hoog. Iedereen blij en er wordt een hoge inspanning verricht om dat getal naar 4,5%  te krijgen. Goed bezig zou je denken maar je kunt je ook eens afvragen wat die andere 96% bezoekers nou eigenlijk op je webshop kwamen doen, of wat de mensen doen die jou helemaal niet hebben bezocht. Data vertellen dat.

Over dit onderwerp raak ik nooit uitgepraat maar voor nu: chapeau Yelgo voor een perfect georganiseerd seminar, met een relevant onderwerp, met interessante sprekers op een gave locatie op het terrein van de Oude Suikerfabriek. Jan-Willem de Vries, directeur van Yelgo Digitals, liet als moderator de middag soepel verlopen en de borrel met heerlijke hapjes, een drankje, goed weer en goed gezelschap waren de kers op de taart.
____________________________
Yelgo is partner van Eagle Commerce

Reacties

Populaire posts van deze blog

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in Belgiƫ Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciƫle activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma

De ontwikkeling van een loyaliteitsprogramma bij BabyPlanet. Customer Loyalty bij BabyPlanet: Wat maakt een klant loyaal? In de retailwereld zijn aanbiedingen en promoties bijna niet weg te denken. Toch is het creĆ«ren van een loyale klantenbasis veel meer dan het simpelweg geven van korting. Een klant kan misschien een keer terugkomen voor een goede aanbieding, maar echte loyaliteit vraagt om een sterk, doorlopend programma dat inspeelt op de behoeften en wensen van de klant. Bij BabyPlanet heb ik de kans gekregen om zo’n customer loyalty programma te ontwikkelen (wat inmiddels live is). Dit spaarprogramma gaat verder dan kortingen en richt zich op het bieden van waarde door een datagestuurde en gepersonaliseerde aanpak. 1/9 Customer Loyalty bij BabyPlanet. #CustomerLoyalty #DataDriven #BabyPlanet Je kunt als retailer bijna niet onder goede aanbiedingen uit. Maar een goede aanbieding maakt nog geen trouwe klant. Ik heb een spaarprogramma ontwikkeld in opdracht van BabyPlanet wat binn...

Opening nieuw filiaal Babypark in Amersfoort

Babypark opent een nieuw filiaal in Amersfoort! Het is zover, het nieuwe filiaal van Babypark in Amersfoort heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Een compleet nieuwe frisse Babypark megastore. Babypark Amersfoort bevindt zich op een prachtige locatie in het voormalige pand van Gardo Babysuperstore Enorme keuze aan babyspullen In deze prachtige nieuwe winkel van maar liefst 4000 m2 tref je een groot assortiment met baby- Ć©n tienerspullen. Of je nu op zoek bent naar een autostoeltje, babykamer, kinderwagen of tienerkamer. Bij Babypark Amersfoort vind je het allemaal.  Het shop-in-shop effect van vele bekende merken maakt Babypark Amersfoort een unieke speciaalzaak in de baby-branche. Door het overweldigende aanbod babyartikelen is het alleen al leuk om een bezoek te overwegen en er een gezellig uitje van te maken. Je vindt er een enorme keuze in kinderwagens, buggy's, exclusieve baby- en tiener kamers, reisbedjes, autostoelen, boxen, badartikelen, etc. etc. EĆ©n ding is ze...

Mutsy kinderwagens terug van weggeweest

Het bekende kinderwagenmerk Mutsy is terug in verbeterde vorm. Mutsy maakt een comeback in Europa met een nieuw team, innovatieve producten en gepersonaliseerde klantenservice voor de groeiende Mutsy community. Al dit nieuws wordt gepresenteerd op de aanstaande 'Kind und Jugend Messe' in Keulen. Een kinderwagen is voor veel ouders een van de eerste aankopen. Het is dƩ tool voor een vliegende start in het leven voor een liefdevolle, veilige ontdekkingsreis. De ontwerpen van Mutsy geven prioriteit aan praktisch, alledaags gebruik en bieden lichtgewicht, gemakkelijk opvouwbare modellen met een ergonomisch ontwerp. Dit zorgt voor de veiligheid en het comfort van het kind tijdens het slapen, groeien en ontdekken. Alle producten van Mutsy hebben gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke en veilige functies, zonder onnodige franje, die tegemoet komen aan de behoeften van drukke jonge ouders. Duurzaamheid van een Mutsy kinderwagen Een belangrijk aspect van de nieuwe identiteit van Mutsy is ...

Dino. De kinderstoel die staat!

De Dino kinderstoel is de stevige stabiele kinderstoel die staat als een huis.   Stevige poten onder je stoel zorgen voor een veilige, stabiele eet- en speelkinderstoel aan tafel. Je kind doet dan echt mee en kan zich spelenderwijs verder ontwikkelen. Het grote eet- en speelblad beschermt jouw eigen tafel, is makkelijk in te stellen in de juiste speel- of eetpositie van jouw kindje Ć©n je kunt het blad er ook helemaal afhalen. Veilige kinderstoel van Koelstra   Omdat veiligheid voor alles gaat is de Dino kinderstoel voorzien van een instelbare 5-puntsveiligheidsgordel en zit er in het midden van het zitvlak een extra stop, zodat je kindje niet onderuit kan glijden. Dat is wel slim bedacht. Compacte meegroeikinderstoel Met de meervoudig instelbare rugleuning, de stevige voetenplank en het instelbare eet- en speelblad groeit de kinderstoel met je kindje mee. En wat nou zo handig is, de Koelstra Dino kinderstoel vouw je heel gemakkelijk in tot een klein pa...

BabyPlanet bestaat 70 jaar!

Al 70 jaar staat BabyPlanet voor deskundig advies en kwalitatieve babyartikelen. BabyPlanet, de toonaangevende Nederlandse winkelketen gespecialiseerd in babyartikelen en alles wat te maken heeft met zwangerschap, babyverzorging en kinderbenodigdheden, viert dit jaar haar 70ste verjaardag. Opgericht in 1953 door de 'heit en mem' van de broers Sietze Klaver en Jan Klaver, heeft dit familiebedrijf zich ontwikkeld tot een vertrouwde winkelbestemming voor ouders die hoogwaardige babyproducten en deskundig advies zoeken. Uitgebreid assortiment en klantenservice BabyPlanet staat bekend om haar uitgebreide assortiment aan producten voor baby's en jonge kinderen. Van kinderwagens en autostoelen tot babykleding, speelgoed, verzorgingsproducten en meubels voor de kinderkamer - alles wat ouders nodig hebben, is te vinden in de winkels van BabyPlanet. Het personeel wordt zorgvuldig getraind om ouders te helpen bij het maken van de juiste keuzes voor hun kinderen, waarbij rekening wordt...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, BelgiĆ«; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Vorige week is de nieuwbouw gestart van Babypark Amersfoort, zo valt te lezen op een LinkedIn post van bouwbedrijf J.G. Timmer.   Babypark Amersfoort op zichtlocatie A1 De bouw van de 10.000 m2 tellende babywinkel wordt gerealiseerd in de geluidswal van de A1 op een absolute zichtlocatie. Nieuwe adres: Hamburgweg 16 op het Bedrijvenpark Vathorst. De verwachte opening is medio november 2023. Lees hier meer blogs over: Babypark Op dit moment wordt de kelder gerealiseerd door het team betonbouw van bouwbedrijf J.G. Timmer, zodat er straks een inpandige parkeergelegenheid is voor de klanten van Babypark. Het bouwbedrijf hoopt de nieuwe winkel eind 2023 op te kunnen leveren zoals zij via een LinkedIn post te kennen geven. Lees ook: 24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort Lees ook: Babyland Zaandam Failliet