Doorgaan naar hoofdcontent

Yelgo Seminar - Welkom in de wereld van data

Op uitnodiging van de organisator Yelgo Digitals ben ik afgereisd naar het Stadslab in Groningen om het seminar met deze relevante titel te bezoeken.

Yelgo Digitals seminar

In de wirwar van seminars, congressen en events rondom dit thema is een keuze maken welke je gaat bezoeken soms een sprong in het diepe. Deze keuze bleek erg goed uit te pakken.

Yelgo is een jong bedrijf met vestigingen in Drachten en Leek, dat zich richt op detachering van digitale professionals voor bedrijven en organisaties waar digitalisering, codering en e-commerce een hot topic is. Ik werk al enige tijd met deze fijne club samen voor projecten die ik doe voor mijn bureau Eagle Commerce.

Het is het eerste event dat Yelgo organiseerde en wat mij betreft meteen een goede aftrap. Niet de minste sprekers vertelden fascinerend over wat zij in hun bedrijf met data doen en wat je ermee kunt bereiken. Daarna volgde nog een panel discussie met stellingen over het onderwerp.

Ieder bedrijf of organisatie beschikt op de ƩƩn of andere manier over data. Wel of niet in een georganiseerde en toegankelijke manier. Het is de kunst om uit deze data informatie te halen, processen te verbeteren en te versnellen of tot hele nieuwe inzichten te komen. Een andere kunst is om er een business model omheen te bouwen.

De twee keynote sprekers tijdens het event, Gerrit Baarda van het bedrijf ZiuZ en Siebren de Ringh van Buro Frijman, weten er wel raad mee. Maar er zijn ook nog voldoende uitdagingen volgens de heren. Dat bleek ook wel uit de paneldiscussie die daarop volgde met onder andere: Jan Werkman (commercieel directeur van Funda), Floor Schouwman (Head of Digital - Product & Data bij NDC mediagroep), Mark Julsing (teamlead Marketing & Business Intelligence bij Noordhoff Uitgevers) en Eelco-Jan Boonstra (managing director EMEA bij Mambu).

Het bedrijf Ziuz van oprichter en eigenaar Gerrit Baarda is een absolute autoriteit op het gebied van visual intelligence. Gerrit vertelde over het ontstaan van het bedrijf en de toepassingen die zij bieden zoals ondersteuning bij belangrijke zaken als forensisch onderzoek naar kindermisbruik, maar ook de medische wereld zoals ondersteuning voor onderzoek die artsen doen. Door algoritmes en voorspellende modellen (Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning) op data in te zetten zijn ze in staat anderen te helpen sneller, betrouwbaarder en efficiƫnter te werken. Met hun oplossingen zitten ze aan tafel met bijvoorbeeld de (internationale) politie, Interpol en medische centra. Fascinerend en het doet er toe zoals Gerrit steeds zegt.

Siebren heeft al het nodige meegemaakt met projecten in de publieke sector. Daar ging zijn verhaal dan ook over. Hij tipte vooral aan hoe en wanneer data en digitalisering tot succesvolle transformatieprocessen leidt. Mensen krijgen veel op hun af. Om daadwerkelijk digitalisering in een organisatie te realiseren spreekt hij over de mens, het proces en de technologie. Alleen dan kan verandering slagen. Siebren benadrukt nog eens hoe belangrijk het is óm te beginnen en leiderschap te tonen. Een hele uitdaging voor de publieke sector.

In de paneldiscussie werd het interessant omdat natuurlijk meteen de AVG om de hoek kwam. Lastig voor ondernemers en organisaties om mee om te gaan. De wet op zichzelf heeft natuurlijk een goed uitgangspunt maar de uitvoerbaarheid is voor veel bedrijven en organisaties lastig. We staan natuurlijk ook nog maar met een ploeg in de verse internetgrond te woelen. Van wie zijn data nu eigenlijk en wie mag ze verzamelen, erover beschikken en wat mag je ermee doen (is blockchain dan de uitkomst)? Met het IoT zijn die vragen alleen maar relevanter. Interessant ook toen Jan Werkman van Funda vertelde wat zij met data doen behalve het aanbod van woningen transparant te maken en wat Floor Schouwman vertelde over hoe zij vanuit data tot nieuwe producten en proposities komen. Enfin, een levendige discussie met ervaren en kundige mensen.

Ik vind dat de wereld van data, naast kennis en inzicht, ook vraagt om lef en creativiteit. Een simpel voorbeeld: een webshop heeft een conversie van 4%. In B2C e-commerce land is dat hoog. Iedereen blij en er wordt een hoge inspanning verricht om dat getal naar 4,5%  te krijgen. Goed bezig zou je denken maar je kunt je ook eens afvragen wat die andere 96% bezoekers nou eigenlijk op je webshop kwamen doen, of wat de mensen doen die jou helemaal niet hebben bezocht. Data vertellen dat.

Over dit onderwerp raak ik nooit uitgepraat maar voor nu: chapeau Yelgo voor een perfect georganiseerd seminar, met een relevant onderwerp, met interessante sprekers op een gave locatie op het terrein van de Oude Suikerfabriek. Jan-Willem de Vries, directeur van Yelgo Digitals, liet als moderator de middag soepel verlopen en de borrel met heerlijke hapjes, een drankje, goed weer en goed gezelschap waren de kers op de taart.
____________________________
Yelgo is partner van Eagle Commerce

Reacties

Populaire posts van deze blog

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in Belgiƫ Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciƫle activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, BelgiĆ«; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Mutsy kinderwagens terug van weggeweest

Het bekende kinderwagenmerk Mutsy is terug in verbeterde vorm. Mutsy maakt een comeback in Europa met een nieuw team, innovatieve producten en gepersonaliseerde klantenservice voor de groeiende Mutsy community. Al dit nieuws wordt gepresenteerd op de aanstaande 'Kind und Jugend Messe' in Keulen. Een kinderwagen is voor veel ouders een van de eerste aankopen. Het is dƩ tool voor een vliegende start in het leven voor een liefdevolle, veilige ontdekkingsreis. De ontwerpen van Mutsy geven prioriteit aan praktisch, alledaags gebruik en bieden lichtgewicht, gemakkelijk opvouwbare modellen met een ergonomisch ontwerp. Dit zorgt voor de veiligheid en het comfort van het kind tijdens het slapen, groeien en ontdekken. Alle producten van Mutsy hebben gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke en veilige functies, zonder onnodige franje, die tegemoet komen aan de behoeften van drukke jonge ouders. Duurzaamheid van een Mutsy kinderwagen Een belangrijk aspect van de nieuwe identiteit van Mutsy is ...

KINDERWAGEN TEST :: MAMBO DAILY

Mambo Daily. De nieuwste slimme kinderwagen van Koelstra. Terwijl jij en je kindje er op uit gaan doet Mambo Daily de rest. Binnen een handomdraai is jouw stoere high performance lichtgewicht aluminium kinderwagen klaar om te cruisen. Mooi, veilig, superpraktisch en van alle gemakken voorzien. Zo kun je de zitting in beide richtingen op het Mambo Daily frame plaatsen en in de buggy-modus vouwt de zitting automatisch mee in en uit. Je baby heeft alle ruimte en is goed beschermd. De Mambo Daily kun je met verschillende slimme opties uitbreiden en is in maar liefst zeven hippe kleuren verkrijgbaar. Complete lichtgewicht kinderwagen, wandelwagen en buggy De Mambo Daily heeft een high performance lichtgewicht aluminium frame dat maar 5 kg weegt. Het frame van de kinderwagen is uitgerust met een centraal adaptersysteem voor eenvoudige bevestiging van de Banana reiswieg (optioneel), en de adapterset voor de Maxi-Cosi en miBasket (optioneel).  Standaard worden de zitting, boodschappenma...

MONACO :: KONINKLIJK TINTJE

Op de website van Luxe Kinderwagens pronken mooie kinderwagens uit vervlogen tijden. Sylvia en Ruud Mors, de mensen achter dit initiatief, zetten zich volledig in om ouderwetse kinderwagens weer helemaal in nieuwstaat te brengen. Hiermee houden ze de geschiedenis in leven. Koelstra Monaco Toen ik weer eens op de site van Luxe Kinderwagens ging kijken zag ik deze mooie foto van de Koelstra Monaco. Dit model stamt uit de jaren '50. Een kinderwagen met koninklijke klasse en genoemd naar het kleine staatje Monaco ter ere van de geboorte van prinses Caroline Louise Marguerite in 1957. (Foto: Luxe Kinderwagens )

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Connect aan tafel met de kinderstoel Dino

De stevige, robuuste en veilige Dino kinderstoel van Koelstra is een handige 'musthave' voor moderne ouders. Gebruik de Dino wanneer je wilt. Voor eten aan tafel maar ook voor de leuke speel- en leermomenten met jouw baby of peuter. Zowel binnen als buiten. De Dino kinderstoel is de plek om te genieten, te ontdekken en te spelen voor jouw kleine. Dat wordt nog gemakkelijker door het grote eet- en speelblad met een opstaande rand. Speelgoed, boekjes of natuurlijk het bord en de drinkbeker vallen zo minder makkelijk op de grond. Jouw kindje zit aan tafel op dezelfde hoogte als jij zodat je altijd contact houdt en samen het eten, spelen en ontdekken tot een waar feest kunt maken. Op veilige hoogte van de vloer en eventuele huisdieren is de Dino de perfecte stevige en comfortabele zit- en speelplaats voor een kind vanaf een maand of 6 tot 4 jaar. Waarom de Dino kinderstoel van Koelstra De Dino kinderstoel heeft een instelbare rugleuning De stoffering is zacht ...