27 juni 2017

Daniel Ropers vertrekt bij Bol.com

Vandaag is het officieel bekend gemaakt dat Daniel Ropers van Bol.com vertrekt en een nieuw avontuur start bij Springer Nature. Omdat Bol.com één van mijn eerste avonturen was buiten de traditionele babybranche heb ik hier veel van geleerd om zelf als fabrikant online te gaan.

Daniel Ropers en zijn opvolger Huub Vermeulen (Directie Bol.com)
Daniel Ropers en zijn opvolger Huub Vermeulen

In 2012 startte Bol.com met de babywinkel en zocht naar partners om dit neer te zetten. In die tijd had ik regelmatig gesprekken met Carolijn van Boetzelaer en Johanneke de Moor (inmiddels naar Blokker). Ik was overtuigd van de implementatie van een online strategie, toen gedacht vanuit mijn bedrijf Koelstra.

Om als merk fabrikant van babyproducten de consument te kunnen bereiken vond ik dat je de online kracht en het succes van Bol.com, die ze toen al hadden in andere sectoren, niet kon negeren. We hebben besloten als één van de eersten in babyhardware de keuze te maken om met de babywinkel van Bol.com in zee te gaan.

Lees ook: Bol.com wijzigt naam in bol

De exposure die wij bij de introductie van de babywinkel in 2012 kregen was enorm. Een langlopende campagne met onze Koelstra Simba Buggy's en Kinderwagens op primetime in TV-commercials en radio spots was geweldig. Display marketing en header posities op de webshop met onze collectie en innovatie SEO en content bracht het merk Koelstra naar ongekende posities binnen Google.

De traditionele babybranche was in die tijd om het maar zacht te zeggen "not amused" met mijn keuze. Deels begreep ik dat omdat je nu eenmaal geen twee kinderwagens aan één klant kan verkopen en komt het online kanaal er dus bij. Ik had daar toch een ander idee over en was al aan het werken aan ons eigen crossborder online kanaal en zo openden wij niet veel later onze Europese webshop met levering aan 20 landen.

Voor ik het wist zat ik na de livegang van koelstra.com bij alle directies van de grote babyketens zoals Babypark, Babydump en Prenatal aan tafel met de vraag wat hier de bedoeling van was. Het bleef niet beperkt tot Nederland en dus geschiede hetzelfde in onder andere België, Duitsland, Spanje, Scandinavië en Engeland.

Ik was voorbereid en met mijn overtuiging dat ook fabrikanten het online kanaal vroeg of laat zouden gaan bewandelen, was ik liever vroeg dan laat. Het overtuigen was lastig en met de nodige scepsis werden wij op de voet gevolgd. Ondertussen deed ik plenty ervaring op in het (internationale) e-commerce landschap en kreeg ik de beschikking over consumenten informatie die ik nooit eerder had. Ondertussen startte ik al heel vroeg een Adwords campagne met display advertising en re-marketing, een Facebook-pagina, een twitter account, een chat en een blog voor Koelstra zodat we ook de dialoog aan konden gaan. Al snel hadden we 20.000 likes op Facebook en engagement rondom het merk.

Mijn overtuiging zat er dan ook in dat de extra kennis en ervaring alleen maar kon leiden tot een betere merkpositie van Koelstra en uiteindelijk iedereen, zowel consument als retailer, daar voordeel van zou hebben en dat daardoor het merk kon innoveren, groeien en aansluiten op het snel veranderende landschap. Zo geschiedde. Koelstra werd marktleider met Buggy's

In de jaren na 2012 groeide onze positie en bezocht ik regelmatig het hoofdkantoor van Bol.com in Utrecht, toen nog aan de Keulsekade, voor verdere invulling van de online strategie en sprak regelmatig met marketing- en categoriemanagers. Op de leveranciers events van Bol.com werd op handige en betrokken wijze duidelijk gemaakt dat je toch maar beter in kon stappen op het platform en zo volgde de één na de andere leverancier in de babybranche en zo is de babywinkel uitgegroeid tot een volwaardige online aanbieder inclusief babykleding wat in 2014 aan het assortiment is toegevoegd. Daarna volgde de overname door Ahold en de grote entree van Bol.com op de Belgische markt.

"Op 1 oktober start ik bij Springer Nature, een wereldwijd leidende wetenschappelijke, educatieve en zakelijke uitgeversgroep. Als kind van twee wetenschappers is het voor mij vanaf mijn jonge jaren al duidelijk hoe waardevol wetenschap en kennisdeling in ons leven is"
- Daniel Ropers

Nu lees ik dat Daniel Ropers vertrekt en naar Springer Nature gaat om daar een nieuw avontuur te starten. Dit getuigt van ondernemerschap. 19 Jaar Bol.com en een nieuw avontuur en ik dacht meteen aan mijn stap van 24 jaar Koelstra naar een nieuw avontuur. Het is nooit klaar zei Daniel Ropers ooit tegen mij toen we samen een sigaretje rookten tijdens de pauze van één van de Bol.com events. Dat klopt Daniel! Succes en bedankt voor de inspiratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten