Doorgaan naar hoofdcontent

Varen met een schipper

Vandaag heb ik Hans uitgenodigd om een dagje te varen. Hans is een ervaren schipper en een goede bekende van mij.

Bavaria 35 Cruiser

We nemen een Bavaria 35 Cruiser mee en hebben afgesproken om elkaar nog wat kneepjes van het varen bij te brengen. Ieder vanuit zijn eigen ervaring. Hans is de uitgelezen persoon voor mij om dit te doen want hij is ook schipper en instructeur en heeft al heel wat zeemijlen op zijn naam staan met zijn kits getuigde motorsailer.

De voorbereiding van de dag

Omdat Hans en ik elkaar al kennen slaan we de introductie over en gaan gelijk over tot de orde van de dag. We spreken af dat we eerst samen de hele boot doornemen voordat we een plan maken om weg te varen uit de haven. Dat plan maken we later. We doen de inspectie samen zodat we beide op de hoogte zijn wat de boot ons te bieden heeft en of alles in orde is om er een veilige en mooie vaardag van te maken.

We beginnen met de uitrusting te inspecteren. Is het boordboek aanwezig waarin alle details van de boot beschreven staan. Werkt de stroomvoorziening en doet het instrumentenpaneel het. Kunnen we alle elektrische voorzieningen bedienen van koelkast tot marifoon en van plotter tot motor. Als we het samen tot de conclusie komen dat alles werkt bekijken we daarna de uitrusting voor (persoonlijke) veiligheid. Hebben we bijvoorbeeld reddingsvesten voor ieder bemanningslid en waar vinden we de brandblussers en de Man Over Boord (MOB) boei. Daarna doen we de buitenkant. Hebben we voldoende fenders, zijn de lijnen in orde en hebben we een extra lijn aan boord. We bekijken de zeilen, de schoten en de vallen om de zeilen te bedienen. De lieren werken en ook optisch ziet alles er goed uit. Beide hebben de Windfinder App en de KNRM App op onze (opgeladen) telefoons staan.

Hans en ik doen onze reddingsvesten aan en tijdens een kop koffie bespreken we in alle rust ons plan van aanpak hoe we de box uit gaan varen en wat we verder vandaag aan manoeuvres willen gaan doen. Immers, een goede voorbereiding is het halve werk. Omdat we beide best veel vaaruren hebben, loop je het risico dat je er vanuit gaat dat een ieder weet wat hij moet doen, maar dat is juist een valkuil. Doordat we telkens een plan van aanpak maken weten Hans en ik precies wat we van elkaar kunnen verwachten en wie wat doet op welk moment. We kunnen van start. 

Box uitvaren

Hans vaart de boot uit de box hebben we afgesproken en ik doe de hulplijnen. Ik haal alvast de walstroom weg en leg de kabel in de bakskist. We checken de hoeveelheid brandstof, starten de motor en testen de vooruit, de neutraalstand en de achteruit. Ook even checken of er voldoende koelwater door de motor loopt. Samen spreken we door hoe we het varen uit de box gaan doen. Er staat niet veel wind, ongeveer 2 Beaufort en het is mooi weer met een zonnetje erbij dus een hele grote uitdaging is niet. Toch besluiten we de manoeuvre met behulp van een hulplijn aan loefzijde van de boeg bij het uitvaren te gebruiken. Leuke oefening om de boeg in het midden van de box te houden en komt zeker van pas bij een hardere zijwind.

De wind komt nagenoeg recht van voren op de boeg dus het uitvaren en draaien naar de juiste richting is gemakkelijk. De wind helpt ons immers de boeg weg te duwen in de juiste vaarrichting zodra we de box uit zijn. Voordat we van start gaan checken we eerst of alle lijnen vrij kunnen lopen en ik haal alle fenders binnen voordat we de box uitvaren. We nemen eerst aan lijzijde de lijnen weg, en met voorwaartse druk door de motor, hangen we als het ware alleen nog aan de achterlijn op loefzijde. 

Hans geeft de instructie dat we starten met wegvaren uit de box. Hij zet de motor in de neutraal, haalt de  achterste loeflijn weg van de paal en geeft gas achteruit. We zijn weg. Ik laat op tijd de hulplijn los en communiceer dat met Hans, samen met het teken VRIJ, wat betekent dat ook de boeg voorbij de laatste paal is. Hans kan dan met een korte stoot gas voorwaarts de toch behoorlijk grote Bavaria 35 in de afgesproken richting sturen. Nu varen we rustig de haven uit richting het IJsselmeer. Ondertussen ruimen we de lijnen netjes op.

Welke manoeuvres gaan we doen

Omdat de dag niet langer duurt dan een dag kunnen we natuurlijk niet alles doen maar we willen in ieder geval zeilen. Dat vinden we leuk! De Bavaria 35 Cruiser is voorzien van een grootzeil met rolsysteem in de mast en een rolfok. Dat willen we uitproberen en ervaren hoe deze boot zeilt. Maar voordat we dat gaan doen besluiten we eerst de boot wat beter te leren kennen en gaan op open water aan de gang.

Kop in de wind stilliggen

Een eindje op weg richting het IJsselmeer vaar ik het kanaal uit en leg de boot stil met de kop in de wind. Een leuke oefening om erachter te komen dat je aan de bak moet blijven om de boot in zijn positie te houden, immers de boeg waait snel weg. Let op dat je niet naar het water kijkt om te bepalen of je stilligt met je boot. Het water neemt je in de maling. Neem daarvoor een vast punt aan de wal. Daarna achterwaarts stilliggen wat veel gemakkelijker is. We doen beide de oefening en varen nog een stukje achteruit om de reactie van het zeilschip op het roer te leren kennen. En o ja, laat nooit je roer los bij achteruit varen.

Aanleggen en wegvaren aan lagerwal

Nu gaan we aanleggen. We hebben een mooie tanksteiger gezien die zich aan lijzijde bevindt, dat wil zeggen aan lagerwal. Aanleggen met driften gaat vrij gemakkelijk en we maken ons er een beetje vanaf. Voldoende fenders uit en de dikke bolfender op het achterschip en de lijnen klaargelegd met een lus. Achterlijntje om de paal en met voorwaartsgang manoeuvreer ik de boot rustig aan de steiger. Maar we willen juist het wegvaren oefenen wat op 3 manieren kan en die doen we alle drie. 

Wegvaren lagerwal op de achterspring

Eerst de voorbereiding. Om weg te varen op de achterspring zorg ik ervoor dat de dikke bolfender, ik noem hem altijd skippybal, helemaal achteraan bij de spiegel aan de zijkant op de juiste hoogte heb opgehangen. De juiste hoogte wil zeggen, tussen het zeiljacht en de steiger. Op het moment dat ik achteruit in de achterspring vaar, komt de achterspring op spanning waardoor de spiegel naar de steiger trekt en de skippybal er dus voor zorgt dat we geen schade hebben. De rest van de fenders houdt de boot van de steiger. De motor staat nog steeds in voorwaartsgang en we hebben druk op de achterlijn totdat we klaar zijn om weg te varen in de achterspring op lagerwal. 

Hans en ik geven elkaar een seintje dat we er klaar voor zijn om weg te varen van lagerwal. Omdat we met z'n tweeĆ«n zijn. bedient Hans de achterspring zoals we afgesproken hebben. Ik zet de motor van voorwaartsgang kort in de neutraalstand. Dat is het moment dat de spanning van de achterlijn gaat zodat Hans gemakkelijk de lijn op slip kan leggen. Vervolgens vaar ik langzaam achteruit in de spring zodat deze op spanning komt en het achterschip naar de steiger trekt. De boeg beweegt dan automatisch van de steiger af. 

Omdat het achterschip nu in de achterspring trekt gaat deze naar de steiger en doet het roer verder niets. Om de boeg nu verder van de steiger te krijgen in een hoek van ongeveer 30-40 graden om gemakkelijk en veilig weg te kunnen varen, regel ik dat door langzaam gas bij te geven. Neem hiervoor de tijd want er zit een vertraging op het effect van deze manoeuvre en is ook afhankelijk van de hoeveelheid wind. Hoe meer wind hoe meer gas je moet opbouwen. Eenmaal in de juiste hoek zet ik de motor kort in de neutraalstand zodat Hans rustig de achterspring weg kan nemen en we waren weg van lagerwal. Tip van Hans: al doet het roer niets bij deze manoeuvre bij achterwaarts in de spring varen, zet hem wel alvast in de juiste (rechtdoor) stand om weg te varen! 

Wegvaren lagerwal op de voorspring

In tegenstelling tot wegvaren op de achterspring, heeft het roer bij wegvaren op de voorspring wel degelijk een functie. Immers bij voorwaartsgang verplaatst het schroefwater zich langs het roerblad. Iets om rekening mee te houden bij deze manoeuvre. Nu gaat Hans de Bavaria besturen en bespreekt met mij het plan. We hangen de bolfender helemaal vooraan aan de zijkant op het uiterste puntje van de boeg. Voor de zekerheid hangen we er nog een extra fender naast om de boot zo goed mogelijk te beschermen. Het doel is om de boot in de voorspring te varen zodat we een hoek krijgen van tussen de 30-40 graden om vervolgens achterwaarts weg te varen.

Op deze manier wegvaren heeft 2 voordelen: je hebt een hoog koppel en je kunt makkelijk tussen 2 schepen wegkomen. Omdat we aan lagerwal liggen worden we tegen de steiger geduwd. Hans geeft het startsein, maakt de achterlijn los en zet de motor in voorwaartsgang. Ik heb de voorspring op slip gelegd. Langzaam vaart de boot in de voorspring en trekt de boeg naar de steiger. Afhankelijk van de hoeveelheid zijwind kun je nu langzaam het gas opbouwen en het roer in stuurboordstand zetten zodat je als het ware in de steiger wilt varen. Neem de tijd en zie hoe de spiegel langzaam maar zeker van de steiger komt.

Zodra we de juiste hoek hebben ten opzichte van de tanksteiger zet Hans de motor in de neutraalstand en dat is het moment dat ik rustig de voorspring binnen kan halen. Zodra we los zijn geef ik dat door aan Hans zodat hij veilig achteruit weg kan varen. 

Wegvaren lagerwal met een loeflijn

Deze methode wordt niet vaak gebruikt maar toch willen we deze oefening doen. Gewoon omdat het leuk is en omdat het in sommige situaties een uitkomst is. Bijvoorbeeld bij een obstakel voor de boot. Hans legt de lijn vanaf de loefbolder aan de achterzijde van het schip om een paal met ruime afstand op de steiger. Ook hier heeft het roer een functie net als bij wegvaren in de voorspring. De bolfender hangt weer aan de zijkant helemaal op de kont en de overige fenders zijn verdeeld over de zijkant van de romp tussen de wal en het schip.

Zoals we afgesproken hebben (ja we hebben weer een plan gemaakt) haalt Hans de voorlijn weg en ik zet de motor in voorwaartsgang. Er komt druk op de loeflijn. Nu bouw ik het gas langzaam op met het roer in de rechtuit stand. Neem de tijd en je merkt dat het schip langzaam los komt van de steiger. Het schroefwater duwt het achterschip weg en nadat er enige afstand van de steiger is stuur ik steeds meer naar bakboord om de juiste hoek te krijgen om weg te varen.

Hans heeft intussen de loeflijn, die op slip ligt, van mij overgenomen. Op het moment dat ik de hoek voldoende groot vind om veilig weg te varen zet ik de motor in de neutraalstand en haalt Hans de loeflijn binnen. We varen rustig en gecontroleerd weg en ruimen de fenders en lijnen weer netjes op.

Afhankelijk van de windsterkte die de boot terug duwt naar de steiger, of wanneer er obstakels voor en/of achter de boot zijn, maken we gebruik van ƩƩn van de drie manieren van wegvaren aan lagerwal.

10 aandachtspunten bij manoeuvreren met een zeiljacht

  1. Voorbereiding is essentieel: Voordat je gaat varen, is het belangrijk om grondig de uitrusting van de boot te inspecteren, inclusief de elektrische voorzieningen, veiligheidsuitrusting, fenders, lijnen, zeilen en meer.
  2. Samenwerking is cruciaal: Goede communicatie en samenwerking tussen de bemanningsleden, vooral bij het uitvaren van de haven en bij manoeuvres aan lagerwal, zorgen voor een soepele en veilige vaart.
  3. Veiligheid staat voorop: Het controleren van de veiligheidsuitrusting, zoals reddingsvesten en brandblussers, en het hebben van een plan voor noodsituaties is van het grootste belang.
  4. Kennis van de boot is belangrijk: Het leren kennen van de specifieke kenmerken en eigenschappen van de boot, zoals hoe deze reageert op het roer en de motor, is essentieel voor het veilig varen.
  5. Plannen voor manoeuvres: Het maken van een plan voor manoeuvres, zelfs voor ervaren zeilers, helpt bij een gecontroleerde uitvoering van de manoeuvres, vooral bij het weggaan van lagerwal.
  6. Verschillende manieren van wegvaren aan lagerwal: De tekst beschrijft drie verschillende methoden voor het weggaan van lagerwal, elk met zijn eigen voordelen en situaties waarin ze van pas kunnen komen.
  7. Aandacht voor wind en omgeving: Het begrijpen van de invloed van de wind en het gebruik van de omgeving om te helpen bij manoeuvres, zoals het gebruik van de wind om de boeg weg te duwen bij het uitvaren van de box.
  8. Oefening en praktijk: Het uitvoeren van manoeuvres en oefeningen, zelfs als ze niet dagelijks worden gebruikt, kan waardevolle ervaring opleveren voor onverwachte situaties.
  9. Voorkom roer loslaten bij achteruit varen: Het is belangrijk om het roer niet los te laten tijdens het achteruit varen om de boot te kunnen blijven sturen.
  10. Gebruik van vaste punten aan de wal: Bij het stilliggen met de kop in de wind is het raadzaam om vaste punten aan de wal te gebruiken om de positie van de boot te bepalen, in plaats van op het water te vertrouwen, dat kan misleidend zijn.
Deze learnings benadrukken het belang van veiligheid, communicatie, planning en ervaring bij het varen met een zeilboot, met specifieke aandacht voor manoeuvres aan lagerwal.


Laat je van je horen in de reacties?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mutsy kinderwagens terug van weggeweest

Het bekende kinderwagenmerk Mutsy is terug in verbeterde vorm. Mutsy maakt een comeback in Europa met een nieuw team, innovatieve producten en gepersonaliseerde klantenservice voor de groeiende Mutsy community. Al dit nieuws wordt gepresenteerd op de aanstaande 'Kind und Jugend Messe' in Keulen. Een kinderwagen is voor veel ouders een van de eerste aankopen. Het is dƩ tool voor een vliegende start in het leven voor een liefdevolle, veilige ontdekkingsreis. De ontwerpen van Mutsy geven prioriteit aan praktisch, alledaags gebruik en bieden lichtgewicht, gemakkelijk opvouwbare modellen met een ergonomisch ontwerp. Dit zorgt voor de veiligheid en het comfort van het kind tijdens het slapen, groeien en ontdekken. Alle producten van Mutsy hebben gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke en veilige functies, zonder onnodige franje, die tegemoet komen aan de behoeften van drukke jonge ouders. Duurzaamheid van een Mutsy kinderwagen Een belangrijk aspect van de nieuwe identiteit van Mutsy is ...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in Belgiƫ Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciƫle activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, BelgiĆ«; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

ROLLER BUGGY :: NICHE PRODUCT

De Roller Buggy van Valentin Vodev is een step en kinderwagen in ƩƩn. Dit ontwerp is bedacht als vervoermiddel dat om te bouwen is van een kinderwagen naar een sportieve step. In het persbericht van de Roller Buggy wordt meteen al in gegaan op de veiligheid van het kind. Wel logisch want dat is ook het eerste wat dit plaatje bij mij oproept, is dit wel veilig? Hoe stuur je deze step? Om te voorkomen dat de snelheid te hoog wordt is de step voorzien van schijfremmen op de voorwielen, te bedienen met een handrem en heeft het zitje een 5-puntsgordel. Verder wordt geschreven dat het product bedoeld is voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar oud en dat de snelheid niet hoger mag zijn dan 15 km/h. Al met al een gewaagde onderneming, zeker als je in de bergen woont. De Jogger wordt in Amerika overigens al langer gebruikt om je ochtendgymnastiek niet voorbij te laten gaan. Je baby neem je gewoon mee in de joggerwagen en rennen maar in het park. In Europa denken we daar toch iets anders ove...

BabyPlanet bestaat 70 jaar!

Al 70 jaar staat BabyPlanet voor deskundig advies en kwalitatieve babyartikelen. BabyPlanet, de toonaangevende Nederlandse winkelketen gespecialiseerd in babyartikelen en alles wat te maken heeft met zwangerschap, babyverzorging en kinderbenodigdheden, viert dit jaar haar 70ste verjaardag. Opgericht in 1953 door de 'heit en mem' van de broers Sietze Klaver en Jan Klaver, heeft dit familiebedrijf zich ontwikkeld tot een vertrouwde winkelbestemming voor ouders die hoogwaardige babyproducten en deskundig advies zoeken. Uitgebreid assortiment en klantenservice BabyPlanet staat bekend om haar uitgebreide assortiment aan producten voor baby's en jonge kinderen. Van kinderwagens en autostoelen tot babykleding, speelgoed, verzorgingsproducten en meubels voor de kinderkamer - alles wat ouders nodig hebben, is te vinden in de winkels van BabyPlanet. Het personeel wordt zorgvuldig getraind om ouders te helpen bij het maken van de juiste keuzes voor hun kinderen, waarbij rekening wordt...

Vaarinstructies met Olaf

Vandaag en morgen ga ik varen met Olaf op een Bavaria 32 Cruiser. Olaf is gisterenavond gearriveerd in de haven en heeft dit mooie zeiljacht voor een week gehuurd om vakantie te vieren met zijn vrouw. Hij heeft 2 dagdelen vaarinstructies geboekt om beter beslagen ten ijs te komen. Als ik mij 's ochtends meld, staat Olaf al in vol ornaat klaar om aan de dag te beginnen. Kennismaken met Olaf op zijn gehuurde Bavaria 32 Cruiser Ik vraag of ik aan boord mag komen en Olaf knikt bescheiden. Aan boord geef ik hem een hand en vraag of hij een goede nacht heeft gehad. Olaf is een man van begin 50 en komt uit Duitsland. Hij is niet zo groot van stuk en komt mij heel sympathiek en rustig over. De nacht was rumoerig geweest want het waaide flink en hij vertelde dat hij daardoor minder goed geslapen had en een paar keer aan dek was geweest om de lijnen te controleren en een val langs de mast vast te zetten tegen het geklapper.  Olaf biedt een kop koffie aan en is wat nerveus heen en weer aan h...

Connect aan tafel met de kinderstoel Dino

De stevige, robuuste en veilige Dino kinderstoel van Koelstra is een handige 'musthave' voor moderne ouders. Gebruik de Dino wanneer je wilt. Voor eten aan tafel maar ook voor de leuke speel- en leermomenten met jouw baby of peuter. Zowel binnen als buiten. De Dino kinderstoel is de plek om te genieten, te ontdekken en te spelen voor jouw kleine. Dat wordt nog gemakkelijker door het grote eet- en speelblad met een opstaande rand. Speelgoed, boekjes of natuurlijk het bord en de drinkbeker vallen zo minder makkelijk op de grond. Jouw kindje zit aan tafel op dezelfde hoogte als jij zodat je altijd contact houdt en samen het eten, spelen en ontdekken tot een waar feest kunt maken. Op veilige hoogte van de vloer en eventuele huisdieren is de Dino de perfecte stevige en comfortabele zit- en speelplaats voor een kind vanaf een maand of 6 tot 4 jaar. Waarom de Dino kinderstoel van Koelstra De Dino kinderstoel heeft een instelbare rugleuning De stoffering is zacht ...

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Nieuwe Eriba Touring Color Editions Caravan

Nieuwe Look, Nieuwe Vibe: Eriba Touring Caravans in Kleurrijke Stijl! De Eriba Touring, die al sinds 1957 in productie is, heeft een frisse make-over gekregen! Deze cult-caravan schittert nu in een nieuw design met drie opvallende kleurvarianten: "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue." Het bekende aerodynamische model behoudt zijn klassieke vorm, maar met een modern tintje. Retro met een Twist: De Eriba Touring Colour Editions Trouw aan de Eriba-slogan "Everything out of the common," brengen de speciale edities "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue" een sprankelende retro-look naar het exterieur van de caravans. De zijwanden en voor- en achterkant van de caravans hebben een opvallende uitstraling, aangevuld met RVS bumpers, lichtmetalen velgen en een chroompakket voor een extra vleugje klasse. Familievriendelijk en Stijlvol: Nieuwe Indelingen De Eriba Touring-serie wordt uitgebreid met twee nieuwe ind...