maandag 28 juni 2010

BABY BEURS :: DE X-FACTOR

Vorige week op uitnodiging van het VBKV en Babystuf naar Den Dolder, lokatie Ernst Sillem Hoeve, geweest en samen met alle leden van de vereniging een conferentie gehad over de kansen en bedreigingen in het babyvak.

Babybeurs Vakbeurs Pink en Blue Nederland
De VBKV, de vereniging voor het baby- en kleutervak, vierde haar 45 jarig bestaan samen met Babystuf, het branchevakblad die haar 20 jarig bestaan viert. Gefeliciteerd jullie beide!

De VBKV organiseert al jaren de vakbeurs Pink & Blue Kids Trade Fair voor leveranciers binnen de branche. Sinds een aantal jaren altijd volgend op de internationale vakbeurs Kind und Jugend in Keulen. Babystuf schrijft al 20 jaar over het wel en wee binnen het babyvak.

In de Brabanthallen in Den Bosch wordt 1 maal per jaar in september door de leden van het VBKV de vakbeurs georganiseerd waar alle nieuwe collecties en producten gepresenteerd worden aan Nederlandse retailers. Vanouds waren dit voornamelijk leveranciers met "hardware" zoals kinderwagens, buggy's, kinderkamers, kinderstoelen en de bijbehorende accessoires, maar van lieverlee zijn daar ook veel "software" leveranciers bij gekomen met producten zoals kleding en textiel en verder nog alle denkbare baby- en kidsproducten en accessoires.

Deze beurs staat onder druk. Enerzijds komt dit door schaalvergroting en een internationale benadering binnen de retail en daardoor het toenemende belang van de internationale beurs in Keulen. Neem daarbij de toenemende concurrentie van andere Nederlandse beurzen zoals de Kleine Fabriek, de Jonge Gezinnen Beurs en de Negenmaandenbeurs.

Buitenlands beursbezoek neemt sowieso ook toe in belangstelling van retailers, onder andere doordat een aantal van hen zelf produceert onder eigen label, maar ook domweg omdat de branche is geinternationaliseerd. Wat is nu nog een grens? Alles is op ieder moment voor iedereen beschikbaar. Vergeet vooral niet de power van die informatie, op ieder moment ingeblikt te verkrijgen op het internet.

Anderzijds, door de verscheidenheid en de verschillende belangen binnen de leden is er niet echt meer een eenduidige lijn voor de toekomst vast te stellen. Je ziet dan ook dat dit tot verschillende keuzes leidt. De een wil de vakbeurs behouden in zijn huidige opzet, de ander wil het hele circus naar Keulen verhuizen en weer een ander sluit liever aan bij een consumentenbeurs zoals de Negenmaandenbeurs. Huisshows of een onlineshop zijn ook een antwoord. Maar ja, ten opzichte van de VBKV is het dan ieder voor zich. Je moet juist op zoek naar de gemeenschappelijke factor die ons als vereniging bij elkaar houdt in welke hoedanigheid dan ook. Tenminste, als je de vereniging wilt behouden.

Ook wordt er driftig getwittert, geblogd en gefacebooked (nieuw werkwoord?) om te kijken of social media de roze olifant is. In ieder geval en met alle respect denk ik dat de vakbeurs in zijn huidige nationale omvang en zonder nieuw perspectief (oftewel alles blijft bij het oude) niet het icoon blijft voor het Nederlandse babyvak.

Dus is er werk aan de winkel! Het is de schone taak voor het bestuur van het VBKV op zoek te gaan naar datgene wat wij als leden gemeenschappelijk hebben en hoe wij ons daarmee het beste kunnen profileren richting de toekomst, zodanig dat de beurs interessant is voor alle retailers die iets met de babybranche van doen hebben. Op zoek naar de X-factor binnen het babyvak!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen