De Roller Buggy van Valentin Vodev is een step en kinderwagen in één. Dit ontwerp is bedacht als vervoermiddel dat om te bouwen is van een kinderwagen naar een sportieve step.
In het persbericht van de Roller Buggy wordt meteen al in gegaan op de veiligheid van het kind. Wel logisch want dat is ook het eerste wat dit plaatje bij mij oproept, is dit wel veilig? Hoe stuur je deze step?
Om te voorkomen dat de snelheid te hoog wordt is de step voorzien van schijfremmen op de voorwielen, te bedienen met een handrem en heeft het zitje een 5-puntsgordel. Verder wordt geschreven dat het product bedoeld is voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar oud en dat de snelheid niet hoger mag zijn dan 15 km/h. Al met al een gewaagde onderneming, zeker als je in de bergen woont. De Jogger wordt in Amerika overigens al langer gebruikt om je ochtendgymnastiek niet voorbij te laten gaan. Je baby neem je gewoon mee in de joggerwagen en rennen maar in het park.
In Europa denken we daar toch iets anders over. Veiligheid staat hoog aangeschreven en de consument wordt beschermd door de overheid. Een fabrikant dient een veilig en deugdelijk product op de markt te brengen, zo staat beschreven in de wet. Concreet betekent het dat producten moeten voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Voor kinderwagens en buggy's is dit beschreven in de EN1888, voor een step weet ik het niet, maar die zal er ongetwijfeld ook zijn. Wanneer je nu 2 producten gaat combineren ontstaat er vanzelf een grijs gebied, qua norm. Valt de veiligheid onder de ene norm of de andere of beide? Ik kan mij voorstellen dat er bij een step van uit wordt gegaan dat je een step vanaf een bepaalde wat oudere leeftijd veilig kan gebruiken. Het is dan veilig voor de gebruiker zelf. Nu voeg je daar een kind aan toe vanaf 1,5 jaar (afgezien van andere zaken als een jas, tas of boodschappen). Daarover staat vast niets vermeld. Voor de gebruiker is het dan wellicht nog steeds veilig, maar voor het kind ook? Vergeet niet dat kinderen behoren tot de meest kwetsbare groep van de samenleving.
Die kwetsbaarheid wordt onderkend door de overheid in de vorm van wetten. In de veiligheidsnorm voor kinderwagens en buggy's staat daarom beschreven dat het product niet bedoeld is om achter te rennen, en er staat vermeld dat het product een deugdelijke permanente rem moet hebben op tenminste 2 wielen. En dan nog de stabiliteit die uitvoerig wordt geformuleerd wil je met een product voor deze kwetsbare groep aan de EN 1888 kunnen voldoen. Het testen gebeurd uiteraard in een laboratorium situatie op basis van geformuleerde definities en vastgelegde testmethoden. Tegenstrijdige zaken dus, maar misschien wel goed uitgezocht door Valentin. Uiteindelijk is een norm ook niet statisch anders zou je geen productontwikkeling meer kunnen doen.
Het idee valt in ieder geval op. Zo ontstaan er allerlei niche-producten die een bepaalde activiteit benadrukken, maar niet het multifunctionele hebben van een volwaardige kinderwagen voor dagelijks gebruik van 0 maanden tot 4 jaar. Naast gemotoriseerde kinderwagens, kinderwagens waar je achter kunt rennen (jogger), kofferkinderwagens, kinderwagens met autostoeltjes erop, heb je nu ook de kinderwagen waar je mee kunt steppen.
Het valt mij wel steeds op bij nieuwe ontwerpen van kinderwagens, dat het uitgangspunt vaak vooral de gebruiker is en niet het kind. Ergens ook wel weer logisch want kinderwagens met als uitgangspunt het kind, die bestaan al. Voor alle specifieke activiteiten zijn er nog genoeg kinderwagens te bedenken. Neem bijvoorbeeld de ski-kinderwagen of de race-kinderwagen of de fiets-kinderwagen of de zeilboot-kinderwagen etc.. bedenk het maar. Hoe dan ook, het comfort en de veiligheid van het kind staan toch nog steeds op de eerste plaats lijkt mij.
(Foto::Valentin Vodev persbericht)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten