Doorgaan naar hoofdcontent

Vijf trends in gedrag van mensen

Accenture Life Trends rapport 2024: Vijf wereldwijde trends in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving zullen beïnvloeden.

Vijf trends in gedrag van mensen. Lees meer over het onderzoek.

Accenture's 17e Life Trends-rapport toont aan dat de helft van de wereldbevolking momenteel hun levensdoelen herziet, waarbij de focus verschuift naar baanzekerheid en pensioen in plaats van huwelijk of een diploma.

Ook valt op dat 48% van de mensen hun leven minder dan 12 maanden vooruit plant, of zelfs helemaal geen plannen maakt.

In een snel veranderende wereld, vol technologische en andere maatschappelijke ontwikkelingen, heeft een ingrijpende verschuiving in mindset plaatsgevonden. Mensen heroverwegen nu alle aspecten van hun leven. Tegelijkertijd staan bedrijven voor onzekerheden en uitdagingen.

"Focus op topkwaliteit en creativiteit"

- Patritia Pahladsingh, CEO Accenture Song NL

Patritia Pahladsingh, CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland, zegt: “Elk jaar brengt Accenture Song de belangrijkste wereldwijde levenstrends samen. Deze trends bieden inzicht in het gedrag van mensen. Ze helpen bedrijven om zich aan te passen, relevant te blijven en groei te stimuleren. Het huidige tijdperk, het decennium van deconstructie, gekenmerkt door veranderende consumentenwaarden en de snelle opkomst van AI, vereist van CMO's een focus op topkwaliteit en creativiteit.”

Vijf wereldwijde trends

Gedragsveranderingen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving beïnvloeden.

Het Accenture Life Trends rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten, sociologen en antropologen van Accenture Song. In augustus 2023 zijn 15.227 respondenten in 21 landen ondervraagd om de bevindingen te valideren. Dit heeft geleid tot vijf wereldwijde trends in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving zullen beïnvloeden. De belangrijkste trends zijn:

1. Waar is de liefde?

Wrijving tussen klant en merk.

Klantbeleving stond, met oog op omzetgroei, jarenlang centraal. Bij vrijwel elke beslissing. Nu dwingen economische overwegingen bedrijven tot bezuinigingen. En dat leidt tot wrijving tussen klanten en merken. Prijzen worden hoger, de kwaliteit vermindert, abonnementen voelen onlogischer en de klantenservice verslechtert. Steeds meer klanten merken dat en voelen zich benadeeld. De kernvraag: Hoe kunnen merken zich ook op lange termijn van een plekje in hun winkelmandje verzekeren?

2. De grote interface shift

Verschuiving internet van informatief naar intelligent.

Met de opkomst van generatieve AI verschuift internet van informatief naar intelligent. En de gebruikservaring van transactioneel naar persoonlijk. Maar liefst 77% van de bevolking is bekend met deze vorm van AI, en er bestaat al aanzienlijke belangstelling om het in de praktijk toe te passen. Dit enthousiasme wordt met name duidelijk wanneer het gaat om het gebruiken van generatieve AI voor het voltooien van taken op het werk (44%) of voor het verkrijgen van gezondheidsadvies (33%). Dit heeft een dubbel voordeel: klanten worden beter begrepen dan ooit tevoren, terwijl merken dit begrip kunnen benutten om zeer relevante producten, diensten en ervaringen te ontwikkelen.

3. Meh-ddelmatigheid

Middelmaat in creativiteit.

Creativiteit draaide ooit helemaal om het publiek, maar wordt nu afgeremd door efficiencygericht denken en technologieën die fungeren als poortwachter. Het publiek verveelt zich steeds meer en dat geldt ook voor de makers. Entertainment en merkcontent lijken hun scherpte te hebben verloren. De kwaliteit loopt terug, het voelt vlak en leeg. Culturele stagnatie ligt op de loer. Wie bereid is te investeren in échte innovatie en creativiteit heeft een unieke kans om op te vallen. Differentiatie vergt het verlaten van de veiligheid van het vertrouwde. En een hernieuwd geloof in échte originaliteit.

4. Fout 429: menselijke verzoeklimiet bereikt

Welzijn consument op de eerste plaats.

De relatie van mensen met technologie bevindt zich op een keerpunt. Bijna een derde van de consumenten zegt dat technologie hun leven net zo ingewikkeld heeft gemaakt als vereenvoudigd. Technologie voelt als iets dat hen overkomt, te veel eist en vaak geen positieve impact heeft op hun welzijn. Als reactie daarop trekken consumenten de teugels van hun technologiegebruik strakker aan: een derde zet notificaties uit, een op de vijf beperkt de schermtijd en een kwart verwijdert apps en apparaten helemaal. Deze spanning wijst erop dat mensen hun welzijn op de eerste plaats willen zetten.

5. Decennium van deconstructie

Grote impact op traditionele levenspaden.

Tegenwoordig zetten mensen vaker vraagtekens bij traditionele levenspaden. Mijlpalen zoals trouwen (van 30% naar 21%), afstuderen aan de universiteit (van 30% naar 24%) en verhuizen uit het ouderlijk huis (van 23% naar 17%) zijn in de afgelopen drie jaar minder relevant geworden. Macro- en technische krachten veranderen zó snel, dat het moeilijk is voor maatschappelijke systemen dat allemaal bij te houden. De impact daarvan op systemen en diensten zal verstrekkend zijn.

Complete Accenture Life Trends 2024 rapport

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in België Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, België; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Vorige week is de nieuwbouw gestart van Babypark Amersfoort, zo valt te lezen op een LinkedIn post van bouwbedrijf J.G. Timmer.   Babypark Amersfoort op zichtlocatie A1 De bouw van de 10.000 m2 tellende babywinkel wordt gerealiseerd in de geluidswal van de A1 op een absolute zichtlocatie. Nieuwe adres: Hamburgweg 16 op het Bedrijvenpark Vathorst. De verwachte opening is medio november 2023. Lees hier meer blogs over: Babypark Op dit moment wordt de kelder gerealiseerd door het team betonbouw van bouwbedrijf J.G. Timmer, zodat er straks een inpandige parkeergelegenheid is voor de klanten van Babypark. Het bouwbedrijf hoopt de nieuwe winkel eind 2023 op te kunnen leveren zoals zij via een LinkedIn post te kennen geven. Lees ook: 24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort Lees ook: Babyland Zaandam Failliet

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Nieuwe Eriba Touring Color Editions Caravan

Nieuwe Look, Nieuwe Vibe: Eriba Touring Caravans in Kleurrijke Stijl! De Eriba Touring, die al sinds 1957 in productie is, heeft een frisse make-over gekregen! Deze cult-caravan schittert nu in een nieuw design met drie opvallende kleurvarianten: "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue." Het bekende aerodynamische model behoudt zijn klassieke vorm, maar met een modern tintje. Retro met een Twist: De Eriba Touring Colour Editions Trouw aan de Eriba-slogan "Everything out of the common," brengen de speciale edities "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue" een sprankelende retro-look naar het exterieur van de caravans. De zijwanden en voor- en achterkant van de caravans hebben een opvallende uitstraling, aangevuld met RVS bumpers, lichtmetalen velgen en een chroompakket voor een extra vleugje klasse. Familievriendelijk en Stijlvol: Nieuwe Indelingen De Eriba Touring-serie wordt uitgebreid met twee nieuwe ind...

Bopita kindermeubelen failliet

Het bekende Nederlandse kinderkamer en kindermeubelenmerk Bopita uit Elst is failliet. Een eventuele doorstart wordt onderzocht. Lees ook: Doorstart Bopita mogelijk door FTH-Groep (o.a. BabyPark, Babydump) RTL meldt in hun nieuwsbericht van 8 januari dat de mogelijke oorzaak van het faillissement ligt aan de mislukte omslag naar online. De transitie van een traditionele groothandel en fabrikant in babykamers, peuterkamers en tienerkamers naar een moderne webshop heeft het merk niet kunnen redden. Triest. Kindermeubelmaker Bopita bankroet, omslag naar webshop is mislukt: https://t.co/FMvAOfx1Bs #bopita #kinderkamers #failliet #ecommerce #webshop #retail — Jan Arend Koelstra (@JA_Koelstra) January 9, 2025 Een paar stappen terug in de tijd  In 2012 is Bopita al gestart met het bewandelen van het retaillandschap. De groothandel en fabrikant van babykamers en kinderkamers had een nieuwe strategie ontwikkeld in de moeilijke kindermeubelbranche en lanceerde een plan om eigen Bopita...

Opening nieuw filiaal Babypark in Amersfoort

Babypark opent een nieuw filiaal in Amersfoort! Het is zover, het nieuwe filiaal van Babypark in Amersfoort heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Een compleet nieuwe frisse Babypark megastore. Babypark Amersfoort bevindt zich op een prachtige locatie in het voormalige pand van Gardo Babysuperstore Enorme keuze aan babyspullen In deze prachtige nieuwe winkel van maar liefst 4000 m2 tref je een groot assortiment met baby- én tienerspullen. Of je nu op zoek bent naar een autostoeltje, babykamer, kinderwagen of tienerkamer. Bij Babypark Amersfoort vind je het allemaal.  Het shop-in-shop effect van vele bekende merken maakt Babypark Amersfoort een unieke speciaalzaak in de baby-branche. Door het overweldigende aanbod babyartikelen is het alleen al leuk om een bezoek te overwegen en er een gezellig uitje van te maken. Je vindt er een enorme keuze in kinderwagens, buggy's, exclusieve baby- en tiener kamers, reisbedjes, autostoelen, boxen, badartikelen, etc. etc. Eén ding is ze...