Doorgaan naar hoofdcontent

Vijf trends in gedrag van mensen

Accenture Life Trends rapport 2024: Vijf wereldwijde trends in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving zullen beïnvloeden.

Vijf trends in gedrag van mensen. Lees meer over het onderzoek.

Accenture's 17e Life Trends-rapport toont aan dat de helft van de wereldbevolking momenteel hun levensdoelen herziet, waarbij de focus verschuift naar baanzekerheid en pensioen in plaats van huwelijk of een diploma.

Ook valt op dat 48% van de mensen hun leven minder dan 12 maanden vooruit plant, of zelfs helemaal geen plannen maakt.

In een snel veranderende wereld, vol technologische en andere maatschappelijke ontwikkelingen, heeft een ingrijpende verschuiving in mindset plaatsgevonden. Mensen heroverwegen nu alle aspecten van hun leven. Tegelijkertijd staan bedrijven voor onzekerheden en uitdagingen.

"Focus op topkwaliteit en creativiteit"

- Patritia Pahladsingh, CEO Accenture Song NL

Patritia Pahladsingh, CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland, zegt: “Elk jaar brengt Accenture Song de belangrijkste wereldwijde levenstrends samen. Deze trends bieden inzicht in het gedrag van mensen. Ze helpen bedrijven om zich aan te passen, relevant te blijven en groei te stimuleren. Het huidige tijdperk, het decennium van deconstructie, gekenmerkt door veranderende consumentenwaarden en de snelle opkomst van AI, vereist van CMO's een focus op topkwaliteit en creativiteit.”

Vijf wereldwijde trends

Gedragsveranderingen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving beïnvloeden.

Het Accenture Life Trends rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten, sociologen en antropologen van Accenture Song. In augustus 2023 zijn 15.227 respondenten in 21 landen ondervraagd om de bevindingen te valideren. Dit heeft geleid tot vijf wereldwijde trends in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving zullen beïnvloeden. De belangrijkste trends zijn:

1. Waar is de liefde?

Wrijving tussen klant en merk.

Klantbeleving stond, met oog op omzetgroei, jarenlang centraal. Bij vrijwel elke beslissing. Nu dwingen economische overwegingen bedrijven tot bezuinigingen. En dat leidt tot wrijving tussen klanten en merken. Prijzen worden hoger, de kwaliteit vermindert, abonnementen voelen onlogischer en de klantenservice verslechtert. Steeds meer klanten merken dat en voelen zich benadeeld. De kernvraag: Hoe kunnen merken zich ook op lange termijn van een plekje in hun winkelmandje verzekeren?

2. De grote interface shift

Verschuiving internet van informatief naar intelligent.

Met de opkomst van generatieve AI verschuift internet van informatief naar intelligent. En de gebruikservaring van transactioneel naar persoonlijk. Maar liefst 77% van de bevolking is bekend met deze vorm van AI, en er bestaat al aanzienlijke belangstelling om het in de praktijk toe te passen. Dit enthousiasme wordt met name duidelijk wanneer het gaat om het gebruiken van generatieve AI voor het voltooien van taken op het werk (44%) of voor het verkrijgen van gezondheidsadvies (33%). Dit heeft een dubbel voordeel: klanten worden beter begrepen dan ooit tevoren, terwijl merken dit begrip kunnen benutten om zeer relevante producten, diensten en ervaringen te ontwikkelen.

3. Meh-ddelmatigheid

Middelmaat in creativiteit.

Creativiteit draaide ooit helemaal om het publiek, maar wordt nu afgeremd door efficiencygericht denken en technologieën die fungeren als poortwachter. Het publiek verveelt zich steeds meer en dat geldt ook voor de makers. Entertainment en merkcontent lijken hun scherpte te hebben verloren. De kwaliteit loopt terug, het voelt vlak en leeg. Culturele stagnatie ligt op de loer. Wie bereid is te investeren in échte innovatie en creativiteit heeft een unieke kans om op te vallen. Differentiatie vergt het verlaten van de veiligheid van het vertrouwde. En een hernieuwd geloof in échte originaliteit.

4. Fout 429: menselijke verzoeklimiet bereikt

Welzijn consument op de eerste plaats.

De relatie van mensen met technologie bevindt zich op een keerpunt. Bijna een derde van de consumenten zegt dat technologie hun leven net zo ingewikkeld heeft gemaakt als vereenvoudigd. Technologie voelt als iets dat hen overkomt, te veel eist en vaak geen positieve impact heeft op hun welzijn. Als reactie daarop trekken consumenten de teugels van hun technologiegebruik strakker aan: een derde zet notificaties uit, een op de vijf beperkt de schermtijd en een kwart verwijdert apps en apparaten helemaal. Deze spanning wijst erop dat mensen hun welzijn op de eerste plaats willen zetten.

5. Decennium van deconstructie

Grote impact op traditionele levenspaden.

Tegenwoordig zetten mensen vaker vraagtekens bij traditionele levenspaden. Mijlpalen zoals trouwen (van 30% naar 21%), afstuderen aan de universiteit (van 30% naar 24%) en verhuizen uit het ouderlijk huis (van 23% naar 17%) zijn in de afgelopen drie jaar minder relevant geworden. Macro- en technische krachten veranderen zó snel, dat het moeilijk is voor maatschappelijke systemen dat allemaal bij te houden. De impact daarvan op systemen en diensten zal verstrekkend zijn.

Complete Accenture Life Trends 2024 rapport

Reacties

Populaire posts van deze blog

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in België Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, België; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

Mutsy kinderwagens terug van weggeweest

Het bekende kinderwagenmerk Mutsy is terug in verbeterde vorm. Mutsy maakt een comeback in Europa met een nieuw team, innovatieve producten en gepersonaliseerde klantenservice voor de groeiende Mutsy community. Al dit nieuws wordt gepresenteerd op de aanstaande 'Kind und Jugend Messe' in Keulen. Een kinderwagen is voor veel ouders een van de eerste aankopen. Het is dé tool voor een vliegende start in het leven voor een liefdevolle, veilige ontdekkingsreis. De ontwerpen van Mutsy geven prioriteit aan praktisch, alledaags gebruik en bieden lichtgewicht, gemakkelijk opvouwbare modellen met een ergonomisch ontwerp. Dit zorgt voor de veiligheid en het comfort van het kind tijdens het slapen, groeien en ontdekken. Alle producten van Mutsy hebben gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke en veilige functies, zonder onnodige franje, die tegemoet komen aan de behoeften van drukke jonge ouders. Duurzaamheid van een Mutsy kinderwagen Een belangrijk aspect van de nieuwe identiteit van Mutsy is ...

KINDERWAGEN TEST :: MAMBO DAILY

Mambo Daily. De nieuwste slimme kinderwagen van Koelstra. Terwijl jij en je kindje er op uit gaan doet Mambo Daily de rest. Binnen een handomdraai is jouw stoere high performance lichtgewicht aluminium kinderwagen klaar om te cruisen. Mooi, veilig, superpraktisch en van alle gemakken voorzien. Zo kun je de zitting in beide richtingen op het Mambo Daily frame plaatsen en in de buggy-modus vouwt de zitting automatisch mee in en uit. Je baby heeft alle ruimte en is goed beschermd. De Mambo Daily kun je met verschillende slimme opties uitbreiden en is in maar liefst zeven hippe kleuren verkrijgbaar. Complete lichtgewicht kinderwagen, wandelwagen en buggy De Mambo Daily heeft een high performance lichtgewicht aluminium frame dat maar 5 kg weegt. Het frame van de kinderwagen is uitgerust met een centraal adaptersysteem voor eenvoudige bevestiging van de Banana reiswieg (optioneel), en de adapterset voor de Maxi-Cosi en miBasket (optioneel).  Standaard worden de zitting, boodschappenma...

MONACO :: KONINKLIJK TINTJE

Op de website van Luxe Kinderwagens pronken mooie kinderwagens uit vervlogen tijden. Sylvia en Ruud Mors, de mensen achter dit initiatief, zetten zich volledig in om ouderwetse kinderwagens weer helemaal in nieuwstaat te brengen. Hiermee houden ze de geschiedenis in leven. Koelstra Monaco Toen ik weer eens op de site van Luxe Kinderwagens ging kijken zag ik deze mooie foto van de Koelstra Monaco. Dit model stamt uit de jaren '50. Een kinderwagen met koninklijke klasse en genoemd naar het kleine staatje Monaco ter ere van de geboorte van prinses Caroline Louise Marguerite in 1957. (Foto: Luxe Kinderwagens )

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Connect aan tafel met de kinderstoel Dino

De stevige, robuuste en veilige Dino kinderstoel van Koelstra is een handige 'musthave' voor moderne ouders. Gebruik de Dino wanneer je wilt. Voor eten aan tafel maar ook voor de leuke speel- en leermomenten met jouw baby of peuter. Zowel binnen als buiten. De Dino kinderstoel is de plek om te genieten, te ontdekken en te spelen voor jouw kleine. Dat wordt nog gemakkelijker door het grote eet- en speelblad met een opstaande rand. Speelgoed, boekjes of natuurlijk het bord en de drinkbeker vallen zo minder makkelijk op de grond. Jouw kindje zit aan tafel op dezelfde hoogte als jij zodat je altijd contact houdt en samen het eten, spelen en ontdekken tot een waar feest kunt maken. Op veilige hoogte van de vloer en eventuele huisdieren is de Dino de perfecte stevige en comfortabele zit- en speelplaats voor een kind vanaf een maand of 6 tot 4 jaar. Waarom de Dino kinderstoel van Koelstra De Dino kinderstoel heeft een instelbare rugleuning De stoffering is zacht ...

Babypark Kesteren. Groot Groter Grootst

Het Babypark in Kesteren was al groot maar met de nieuwbouw van een compleet nieuwe vleugel is deze babyspeciaalzaak in de Betuwe gewoonweg indrukwekkend. Een verdubbeling van de presentatie-oppervlakte naar maar liefst 10.000 m2 vol met babyartikelen, maar ook met een internetcafé een loungehoek en een restaurant maken het echt een lifestyle en belevingswinkel waar je gemakkelijk een hele dag rond kunt dwalen. Eénmaal binnen via de indrukwekkende entree kun je eindeloos rondwandelen door de shop-in-shops van de diverse merken, maar ook via thema's zoals babykamer inrichten, boxen, veiligheid en tienerkamers. Alles onder één dak in een geweldige atmosfeer met een perfect advies van het Babypark-team. Uiteraard is er ook veel zorg besteed aan het nieuwe kinderkamermerk Kids Factory waar je de mooiste opstellingen ziet van exclusieve kinderkamers en de leukste accessoires tegen komt. Babypark heeft nu 7 vestigingen in Nederland en is op dit moment druk be...