Doorgaan naar hoofdcontent

Ruim 16 Miljard online bestedingen

Nederlandse consument besteedt €16,3 miljard online in eerste halfjaar 2023.

Thuiswinkel Markt Monitor 2023

In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar blijft stabiel op 167,8 miljoen. Ook het aandeel van online is stabiel: net als vorig jaar wordt 31% van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11% van het totale aantal aankopen gaat online.

Waar consumenten in Q1 nog 5% meer uitgaven online, is dat in het tweede kwartaal gedaald naar -1%. “We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, vertelt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en is in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Minder uitgaven aan producten

Consumenten geven in het eerste half jaar van 2023 3% minder online uit aan producten dan in dezelfde periode vorig jaar. Met name in de categorieën Telecom en Home & Living zien we dat er minder besteed wordt (-14% en -10% respectievelijk). Aan Sport & Recreatie en DIY/Garden wordt juist meer uitgegeven dan vorig jaar (+9% en +6%). “Tijdens de coronaperiode hebben consumenten geïnvesteerd in hun huis en thuiswerksituatie, dus die aankopen zijn toen al gedaan. Nu kiezen consumenten eerder voor evenementen, dagjes uit of zelf dingen opknappen.

In vergelijking met 2019, de periode voor COVID-19, geeft de Nederlandse consument nog altijd meer uit aan online aankopen. Dit kan te maken hebben met prijsstijgingen, maar we zien ook dat het aandeel online ten opzichte van de totale bestedingen nog steeds hoger is dan toen”, zegt Marlene ten Ham. Ook het aantal productaankopen is gedaald met 1%. Dit wordt met name veroorzaakt door Kleding (-12%) en Health & Beauty (-12%). Sport & Recreatie (+12%) en DIY/Garden (+10%) worden juist vaker gekocht.

Bestedingen aan vakanties en evenementen groeien, consument bespaart op verzekeringen

De online dienstensector blijft daarentegen juist groeien na corona. In het eerste half jaar van 2023 is er 10% meer online uitgegeven aan diensten dan in het eerste half jaar van 2022. Ook het aantal online aankopen van diensten is 5% hoger dan vorig jaar. De groeicijfers worden zowel voor bestedingen als voor aankopen gedreven door pakketreizen (+19% bestedingen, +7% aankopen), losse vliegtickets & accommodaties (+12%, +2%) en evenementen (+13%, +10%). 

Verzekeringen laten juist een daling in bestedingen en aankopen zien (-11% en -20%, respectievelijk). “Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en telecom. Diensten worden ook steeds vaker online gekocht, van 83% van de totale aankopen in 2019 naar 87% in 2023. Tijdens het online winkelen kun je gemakkelijk vergelijken, op zowel aanbod als prijs”, aldus Ten Ham.

Thuiswinkel Markt Monitor HY1 2023

Cross-border aankopen nemen toe

Consumenten doen steeds vaker online aankopen buiten de Nederlandse markt. Het aantal cross-border aankopen stijgt (+13%) evenals de bestedingen die in het buitenland worden gedaan (+8%). Hier zit ook weer een verschil tussen producten en diensten.

Het aantal online cross-border productaankopen stijgt (+15%), terwijl het online besteed bedrag aan producten cross-border juist daalt (-6%). De Nederlandse consument koopt dus meer producten voor minder geld over de grens. Bij diensten stijgen zowel het aantal aankopen (+6%) als de bestedingen (+22%).

Het grootste aandeel van de Nederlandse cross-border bestedingen gaat nog steeds naar Duitsland (24%), maar dit laat de afgelopen jaren wel een dalende trend zien. Groot-Brittannië laat het afgelopen jaar juist een stijging zien (van 8% naar 11%), evenals China (van 5% naar 6%).

Stijgende lijn smartphonegebruik blijft doorzetten, iDEAL groeit ook

Het aantal aankopen dat via de smartphone is gedaan blijft stijgen, van 33% in het eerste half jaar van 2022 naar 35% in het eerste half jaar van 2023. Dit gaat ten koste van het aantal aankopen dat gedaan wordt via de tablet (van 13% naar 12%) en desktop/laptop (van 52% naar 51%). 

iDEAL groeit in online bestedingen (van 61% naar 62%) en aantal online aankopen (van 70% naar 71%). Het gebruik van de creditcard stijgt in zowel bestedingen (van 14% naar 15%) en aankopen (van 8% naar 9%), met name door cross-border aankopen. Ook het aandeel van Klarna groeit verder door: het aandeel in de online aankopen is gestegen van 2% naar 3%.

Download het rapport op de website van Thuiswinkel

Samenvatting online bestedingen 2023

In het eerste halfjaar van 2023 besteedden Nederlandse consumenten €16,3 miljard online, een stijging van 2% ten opzichte van vorig jaar. Online aankopen bleven stabiel op 167,8 miljoen. Consumenten gaven minder uit aan producten maar meer aan diensten, vooral reizen en evenementen. Cross-border online winkelen nam toe, met Duitsland als belangrijkste bestemming. Het gebruik van smartphones voor online aankopen groeide, evenals het gebruik van iDEAL, creditcards en Klarna.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babywinkel Baby Plus failliet

Op 05-02-2025 is Baby Plus B.V. te Zwaag (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Baby Plus failliet en webshop gesloten Babyplus, met het hoofdkantoor in Zwaag en een babywinkel in de Kleine Houtstraat 14, 2011 DM te Haarlem, is failliet. Op de webshop kun je geen babyproducten meer bestellen. De webshop van BabyPlus vermeldt inmiddels: De webshop is tot nader order gesloten. Er kunnen dus geen bestellingen meer geplaatst worden. Lees ook: Bopita kindermeubelen failliet Lees ook: Babyland Zaandam failliet Geschiedenis Baby Plus Baby Plus begon in 1975 als een fietsen- en scooterspeciaalzaak van de familie van Vliet in Hoorn. Bij toeval kregen ze buggy’s aangeboden om op te nemen in hun assortiment, en dat bleek een groot succes. Al snel volgde een uitbreiding met kinderwagens en andere babyproducten, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Kinder- en Wandelwagenboetiek Van Vliet. Baby Plus Hoorn in de Grote Kerk In 1991 verhuisde de w...

Webshop Baby-Dump op zondag dicht

Na de overname van Baby-Dump door de FTH-Groep (o.a. Babypark) is de webshop van Baby-Dump, net als die van Babypark, vanaf nu ook op zondag gesloten. Baby-Dump heeft naast een webshop 14 grote babywinkels in Nederland en 2 in België Nadat ik twee weken geleden op mijn blog de bekendmaking van de overname had geplaatst kreeg ik regelmatig de opmerking: zou de webshop van Baby-Dump dan ook op zondag dicht zijn? Zoals ik de grondlegger en familie Timmer van Babypark goed ken is het antwoord natuurlijk ja! De melding bij bezoek op beide webshops op zondag luidt (zie afbeeldingen): "Beste bezoeker, Op zondag zijn wij altijd gesloten. Wij beschouwen de zondag vanuit onze christelijke geloofsovertuiging als rustdag waarop wij geen commerciële activiteiten doen. Om die reden is het op zondag niet mogelijk om een bestelling te plaatsen. Graag zien wij u op andere dagen van de week terug". Babypark zondag gesloten De webshop van Babypark en gelieerde webshops zijn altijd al ...

BabyPlanet spaarpunten in nieuw jasje

BabyPlanet heeft onlangs een compleet nieuw spaarsysteem voor haar klanten geïntroduceerd. Maar wat is er veranderd? Punten sparen in de winkels Al meer dan 10 jaar is het mogelijk om punten te sparen bij de aankoop van babyproducten in de 5 babywinkels van BabyPlanet. Dit spaarprogramma, bekend als Family Membership, is door de jaren heen erg succesvol geweest en werd hoog gewaardeerd door een vaste klantenkring die regelmatig aankopen deed in de fysieke winkels. Het systeem was simpel en doeltreffend, maar door de tijd ingehaald. Ontwikkeling nieuw spaarprogramma Uiteraard heeft dit te maken met online. De klanten van BabyPlanet zijn niet alleen in de babywinkels te vinden, maar oriënteren of kopen ook graag hun babyspullen online. Daar zit dus het punt. Als BabyPlanet klant met een Family Membership kon je alleen in de winkels sparen en punten verzilveren. Niet in de webshop, en dat moest anders. Lees meer: BabyPlanet introduceert nieuw spaarprogramma Daarnaast was het ook voor onli...

FTH Groep (o.a. BabyPark) neemt Baby-Dump over

[Persbericht] Vanaf 2 oktober 2017 is investeringsmaatschappij FTH Groep B.V. eigenaar van Baby-Dump B.V.. Baby-Dump exploiteert een keten van babywinkels en richt zich op het midden- en lagere segment. De overname van het Brabantse winkelbedrijf past in de groeistrategie en visie voor de toekomst. Investeringsmaatschappij FTH Groep is actief in vier verschillende branches: Retail, Bouw, Food en Real Estate. De directie wordt gevoerd door de familie Timmer met Henk Timmer in de functie van algemeen directeur. Henk Timmer, directeur van FTH Groep: “Baby-Dump is een financieel gezonde onderneming en in logistiek en commercieel opzicht een sterke partij met een groeiend marktaandeel. Dit maakt Baby-Dump voor ons een goede, strategische investering. Naast 14 Nederlandse winkels en een webshop (.nl en .be) heeft Baby-Dump een grote winkel in Mechelen, België; binnenkort wordt een 2de Belgische winkel in Gent geopend. De keten blijft zelfstandig opereren onder eigen naam. Aan de...

24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort

Prenatal schrapt 24 banen op het hoofdkantoor in Amersfoort. Het is voorpaginanieuws dat Prenatal, de winkelketen in baby-, peuter- en zwangerschapsproducten, een reorganisatie aan het doorvoeren is. Dit kost 24 banen op het hoofdkantoor waarvan 14 met onmiddellijke ingang en 10 door natuurlijk verloop of door de beëindiging van een tijdelijk contract. Reorganisatie De onlangs aangestelde CEO Richard Turk werkt aan de pas geïmplementeerde strategie om onder de gewijzigde marktomstandigheden strategische, commerciële en operationele ambities te realiseren. De laatste maanden zijn de bedrijfsprocessen en het productassortiment al aangescherpt. Lees ook: Overname Prenatal door Mutares Kostenreducties, efficiencyverbeteringen en nieuwe plannen met bestaande partners moeten nieuwe uitgangspunten creëren voor verdere groei. Prenatal heeft 38 winkels (Citystores en Megastores) door heel Nederland. Deze blijven vooralsnog buiten deze reorganisatie. Lees ook: Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Nieuwbouw Babypark Amersfoort

Vorige week is de nieuwbouw gestart van Babypark Amersfoort, zo valt te lezen op een LinkedIn post van bouwbedrijf J.G. Timmer.   Babypark Amersfoort op zichtlocatie A1 De bouw van de 10.000 m2 tellende babywinkel wordt gerealiseerd in de geluidswal van de A1 op een absolute zichtlocatie. Nieuwe adres: Hamburgweg 16 op het Bedrijvenpark Vathorst. De verwachte opening is medio november 2023. Lees hier meer blogs over: Babypark Op dit moment wordt de kelder gerealiseerd door het team betonbouw van bouwbedrijf J.G. Timmer, zodat er straks een inpandige parkeergelegenheid is voor de klanten van Babypark. Het bouwbedrijf hoopt de nieuwe winkel eind 2023 op te kunnen leveren zoals zij via een LinkedIn post te kennen geven. Lees ook: 24 Banen weg bij Prenatal Amersfoort Lees ook: Babyland Zaandam Failliet

Easywalker Harvey

De nieuwste kinderwagen van Easywalker is de Harvey. De eerste extendable (verlengbare) kinderwagen ter wereld die meegroeit met je gezin. Easywalker Harvey Easywalker is bekend van zijn populaire Mini buggy's en de kinderwagenmodellen Classic, Qtro, June, Mosey en Sky. Nu introduceert dit Nederlandse merk 's werelds eerste verlengbare kinderwagen. De Harvey is de nieuwste kinderwagen die je bij gezinsuitbreiding, of een tweeling, eenvoudig verlengt en verder kunt gebruiken als tandem, duo-kinderwagen of tweelingwagen. Daarna kun je hem weer verkorten tot een single wagen. Hoe werkt het verlengen van de kinderwagen In het geval dat je een tweeling of een tweede kindje verwacht schaf je een adapter aan. Het is een extra verwisselbare achteras. Je klikt de kortere as los van het frame en vervolgens klik je de langere as er weer op. Daarna heb je meerdere opties om het frame in te richten met een zitje en een reiswieg of bijvoorbeeld met een reiswieg en een maxi-cosi autostoe...

Nieuwe Eriba Touring Color Editions Caravan

Nieuwe Look, Nieuwe Vibe: Eriba Touring Caravans in Kleurrijke Stijl! De Eriba Touring, die al sinds 1957 in productie is, heeft een frisse make-over gekregen! Deze cult-caravan schittert nu in een nieuw design met drie opvallende kleurvarianten: "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue." Het bekende aerodynamische model behoudt zijn klassieke vorm, maar met een modern tintje. Retro met een Twist: De Eriba Touring Colour Editions Trouw aan de Eriba-slogan "Everything out of the common," brengen de speciale edities "Nugget Gold," "Tango Red," en "Harbour Blue" een sprankelende retro-look naar het exterieur van de caravans. De zijwanden en voor- en achterkant van de caravans hebben een opvallende uitstraling, aangevuld met RVS bumpers, lichtmetalen velgen en een chroompakket voor een extra vleugje klasse. Familievriendelijk en Stijlvol: Nieuwe Indelingen De Eriba Touring-serie wordt uitgebreid met twee nieuwe ind...

Bopita kindermeubelen failliet

Het bekende Nederlandse kinderkamer en kindermeubelenmerk Bopita uit Elst is failliet. Een eventuele doorstart wordt onderzocht. Lees ook: Doorstart Bopita mogelijk door FTH-Groep (o.a. BabyPark, Babydump) RTL meldt in hun nieuwsbericht van 8 januari dat de mogelijke oorzaak van het faillissement ligt aan de mislukte omslag naar online. De transitie van een traditionele groothandel en fabrikant in babykamers, peuterkamers en tienerkamers naar een moderne webshop heeft het merk niet kunnen redden. Triest. Kindermeubelmaker Bopita bankroet, omslag naar webshop is mislukt: https://t.co/FMvAOfx1Bs #bopita #kinderkamers #failliet #ecommerce #webshop #retail — Jan Arend Koelstra (@JA_Koelstra) January 9, 2025 Een paar stappen terug in de tijd  In 2012 is Bopita al gestart met het bewandelen van het retaillandschap. De groothandel en fabrikant van babykamers en kinderkamers had een nieuwe strategie ontwikkeld in de moeilijke kindermeubelbranche en lanceerde een plan om eigen Bopita...

Opening nieuw filiaal Babypark in Amersfoort

Babypark opent een nieuw filiaal in Amersfoort! Het is zover, het nieuwe filiaal van Babypark in Amersfoort heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Een compleet nieuwe frisse Babypark megastore. Babypark Amersfoort bevindt zich op een prachtige locatie in het voormalige pand van Gardo Babysuperstore Enorme keuze aan babyspullen In deze prachtige nieuwe winkel van maar liefst 4000 m2 tref je een groot assortiment met baby- én tienerspullen. Of je nu op zoek bent naar een autostoeltje, babykamer, kinderwagen of tienerkamer. Bij Babypark Amersfoort vind je het allemaal.  Het shop-in-shop effect van vele bekende merken maakt Babypark Amersfoort een unieke speciaalzaak in de baby-branche. Door het overweldigende aanbod babyartikelen is het alleen al leuk om een bezoek te overwegen en er een gezellig uitje van te maken. Je vindt er een enorme keuze in kinderwagens, buggy's, exclusieve baby- en tiener kamers, reisbedjes, autostoelen, boxen, badartikelen, etc. etc. Eén ding is ze...