Het toezicht op historische zeilschepen in Nederland, bekend als de 'bruine vloot', blijft ontoereikend volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Er zijn twee dodelijke ongevallen gebeurd in 2022, waarbij de aanbevelingen van de Raad uit 2017 niet effectief zijn opgevolgd. Al zijn er inspanningen gedaan om de vloot veiliger te maken, is het beoogde resultaat nog niet bereikt. Het toezicht door de overheid en inspectiebureaus vertoont nog steeds tekortkomingen, met ruimte voor interpretatie van regels en onvoldoende aansprakelijkheid voor schippers en eigenaren.
Er is een gebrek aan uniformiteit in kennis en deskundigheid onder schippers en eigenaren, wat veiligheidsrisico's met zich meebrengt. De Raad doet vier aanbevelingen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en dringt er bij alle betrokken partijen op aan om actie te ondernemen om de veiligheid van historische zeilschepen te verbeteren, gebruikmakend van de lessen uit eerdere onderzoeken. Op de website van de Onderzoeksraad voor Veiligheid vind je de publicatie van het rapport
Geen opmerkingen:
Een reactie posten